Des interventions en français réinvesties dans la résolution de problèmes en mathématiques au primaire : Vers le développement d’un contrôle interdisciplinaire chez les élèves

Authors

  • Mireille Saboya Université du Québec à Montréal
  • Mélanie Tremblay Université du Québec à Rimouski

DOI:

https://doi.org/10.53967/cje-rce.v44i4.4711

Keywords:

interdisciplinarité, résolution de problèmes, mathématiques, contrôle

Abstract

Problem solving is central in teaching and learning mathematics. In two collaborative research projects we co-construct interventions aimed to develop student's mathematical control. Teachers play a fundamental role to help their students to reflect on their actions. These projects take place at the primary level. The first one took place in special education classes, 2nd and 3rd grades. The second one is in 5th and 6th grades. The analysis of class sessions in mathematics and teacher meetings helped determine the influence of the activities carried out in the teaching of French. This text presents somes interventions and discusses their potential to help students to develop a mathematical control activity. Our results enrich interdisciplinary research that focuses on mathematics and french courses.

Author Biography

Mélanie Tremblay, Université du Québec à Rimouski

Faculté des sciences de l'éducation

Published

2021-12-14

How to Cite

Saboya, M., & Tremblay, M. (2021). Des interventions en français réinvesties dans la résolution de problèmes en mathématiques au primaire : Vers le développement d’un contrôle interdisciplinaire chez les élèves. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 44(4), 875–906. https://doi.org/10.53967/cje-rce.v44i4.4711