Les pratiques familiales de littératie en milieux défavorisés : réunir les familles, la communauté et les livres

Authors

  • Julie Myre-Bisaillon Université de Sherbrooke
  • Juliette François-Sévigny Université de Sherbrooke

DOI:

https://doi.org/10.53967/cje-rce.5733

Keywords:

early literacy, family practices, rural areas, children's literature album

Abstract

This article presents the results of the action research of the Histoires de famille (Family Stories) program, which was offered to nine families in disadvantaged areas for 12 weeks in a variety of community facilities (e.g., public library, museum, family centre, etc.). The goal of this program was to equip parents to engage in literacy activities to promote children’s language development. The purpose of this qualitative study was to explore the literacy practices of mothers from disadvantaged backgrounds participating in the Histoires de famille community project, as well as the evolution of their practices during the project. Results showed that mothers appreciated the program’s approach, integrated literacy activities into their daily lives, and noted several learning outcomes for themselves and their children. Changes were also observed in the way mothers supported their children in performing literacy tasks. This research revealed the importance of opening the doors of institutions to vulnerable families by inviting them to experience early literacy activities to promote school readiness.

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Author Biographies

Julie Myre-Bisaillon, Université de Sherbrooke

Julie Myre-Bisaillon est professeure titulaire au Département d’études sur l’adaptation scolaire et sociale de la Faculté d’éducation de l’Université de Sherbrooke. Depuis une dizaine d’années, elle mène des projets de recherche d’envergure dans le domaine de l’éveil à la lecture et à l’écriture et de la littératie familiale. Plus spécifiquement, elle concentre maintenant ses travaux auprès des familles vulnérables en milieu rural. 

Juliette François-Sévigny, Université de Sherbrooke

Juliette François-Sévigny est étudiante-chercheuse au doctorat en psychologie à l’Université de Sherbrooke. Dans le cadre de ses travaux de recherche, elle s’intéresse particulièrement au sentiment d’efficacité parentale comme levier d’action favorisant l’adoption de pratiques parentales optimales. 

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Published

2023-06-13

How to Cite

Myre-Bisaillon, J., & François-Sévigny, J. (2023). Les pratiques familiales de littératie en milieux défavorisés : réunir les familles, la communauté et les livres. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 46(4), 919–948. https://doi.org/10.53967/cje-rce.5733

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