Deprivatizing Private Education: The British Columbia Experience

Authors

  • Jean Barman

Abstract

Until 1977 the state did not regulate private schools in British Columbia. Then came provincial legislation. Today, not only must all non-public schools register with provincial authorities but the overwhelming majority receive 50 percent of the funding accorded local public schools. I here argue that family choice and state control have grown in dialectical fashion. The expansion of choice, as evidenced in higher enrolments and new private schools, has encouraged public oversight, which has then acted to constrain the boundaries of choice. Today most private schools differ little from their public counterparts as regards teaching methods and basic curriculum. Private schools' philosophical and religious underpinnings, supposedly the reason for their existence in the first place, have also come under the scrutiny of public opinion and had to be balanced against growing recognition of children's rights. What began as a single piece of legislation secured by a small interest group has become an integral component of public policy. Private education has been deprivatized.

Jusqu'en 1977, les écoles privées de la Colombie-Britannique échappaient à toute réglementation gouvernementale. Puis une loi provinciale a été édictée. Au- jourd'hui, non seulement toutes les écoles privées doivent s'enregistrer auprès des autorités gouvernementales, mais la très grande majorité reçoivent 50 pour 100 des subventions accordées aux écoles publiques locales. Le choix des parents et le contrôle de l'État se sont développés d'une manière dialectique. L'élargissement du choix, comme en témoigne un plus grand nombre d'inscriptions et d'établissements privés, incite le public à être plus vigilant, ce qui a pour effet de limiter les choix. Aujourd'hui la plupart des écoles privées ne diffèrent guère de leurs homologues du système public pour ce qui est des méthodes pédagogiques et des programmes de base. Les principes philosophiques et religieux des écoles privées—ceux-là même pour lesquels elles auraient été créées—font, eux aussi, l'objet d'un examen minutieux de la part du public, surtout à la lumière de la reconnaissance grandissante des droits des enfants. Ce qui a d'abord été une loi édictée pour un petit groupe d'intérêt fait maintenant partie intégrante de la politique générale. L'enseignement privé est déprivatisé. 

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Published

1991-02-22

How to Cite

Barman, J. (1991). Deprivatizing Private Education: The British Columbia Experience. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 16(1), 12–38. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2599

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