Behind Successful Refugee Parental Engagement: The Barriers and Challenges

Auteurs-es

  • Rahat Zaidi University of Calgary
  • Christine Oliver Calgary Board of Education
  • Tom Strong University of Calgary
  • Hanan Alwarraq University of Calgary

DOI :

https://doi.org/10.53967/cje-rce.v44i4.4537

Mots-clés :

Syrian refugees, Iraqi refugees, Arab refugees, literacy, English-language deve-lopment, parent–teacher engagement, education–parent participation

Résumé

Cette étude de cas, réalisée sur une période de deux ans, a examiné les défis et les obstacles que rencontrent les familles réfugiées et les écoles qui accueillent leurs enfants. La recherche a tenté de déterminer ce qui peut ressortir des expériences des parents et des professeurs afin d’optimiser la collaboration parents-enseignants pour ces familles. Contextualisée dans le cadre d’un programme Literacy, English and Academic Development (LEAD), dans un centre urbain de l’ouest du Canada, l’étude a triangulé des données provenant de groupes de discussion composés de familles arabophones syriennes et irakiennes, d’enseignants et de travailleurs d’établissement dans les écoles. Les données ont fait l’objet d’une analyse qualitative intégrant les six types de participation d’Epstein, un modèle adapté à la culture qui tient compte de l’engagement des parents dans le contexte de collaboration entre la communauté, la maison et l’école (Epstein et Sheldon, 2006). À partir de ce modèle, les chercheurs formulent des recommandations qui incluent des initiatives à l’échelle provinciale pour soutenir le leadership et la formation des enseignants, des programmes obligatoires pour soutenir les jeunes réfugiés et immigrants, ainsi que l’implantation et l’expansion des meilleures pratiques d’établissement dans les conseils scolaires et les écoles à l’échelle de la province.

Statistiques

Chargement des statistiques…

Bibliographies de l'auteur-e

Rahat Zaidi, University of Calgary

Rahat Zaidi is Professor and Chair of Language and Literacy in the Werklund School of Education at the University of Calgary, Canada. Her research expertise focuses on multilingual literacies that clarify intersectional understandings across sociophobia, diversity, immigration, and pluralism. Through her research, she advances social justice and equity and identity positioning in immigrant and transcultural contexts.

Christine Oliver, Calgary Board of Education

Christine Oliver is a System Principal with the Calgary Board of Education. She supports 31 schools across the northeast quadrant of Calgary and has a passion for working with families from diverse cultural and linguistic backgrounds. Christine has extensive experience with English Language Learning and newcomer reception services.

Tom Strong, University of Calgary

Tom Strong is a professor and counsellor-educator who recently retired from the University of Calgary. He writes on the collaborative, critical and practical potentials of discursive approaches to psychotherapy and mental health. For Tom’s website and contact details, please see: https://wpsites.ucalgary.ca/tom-strong/ 

Hanan Alwarraq, University of Calgary

Hanan Alwarraq is a Project Manager with a B.A in Education from the University of Calgary, and [Hon] B.A in English Literature & Psychology from the University of Ottawa. As a bilingual (Arabic/English) Teacher and Researcher, her interests include optimizing student learning and development, refugee family collaboration and multilingual literacies.

Téléchargements

Publié-e

2021-12-14

Comment citer

Zaidi, R., Oliver, C., Strong, T., & Alwarraq, H. (2021). Behind Successful Refugee Parental Engagement: The Barriers and Challenges. Revue Canadienne De l’éducation, 44(4), 907–937. https://doi.org/10.53967/cje-rce.v44i4.4537

Numéro

Rubrique

Articles

Articles similaires

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Vous pouvez également Lancer une recherche avancée d’articles similaires à cet article.