Give Peace a Chance: The Diminution of Peace in Global Education in the United States, United Kingdom, and Canada

Authors

  • Sharon Cook Queen's University

Abstract

This study surveyed the literature on peace and global education in secondary schools to explore the position of peace education within the global education field. To create a database from Canada, the United States, and Britian, this article includes secondary studies from professional and peer-reviewed periodicals, articles in pub- lished collections, monographs, and textbooks. The results demonstrate that peace education over time has occupied progressively less space. The nature of both peace and global education in the school curriculum has changed. The reduction of peace education within the global education rubric has negative consequences for everyone committed to the principles of global and peace education.

Key words: peace education, global education; school peace curriculum

Cette étude fait le point sur la littérature à propos de l’éducation à la paix et de l’éducation planétaire dans les écoles secondaires en vue de cerner la place occupée par l’éducation à la paix dans le domaine de l’éducation planétaire. Voulant créer une base de données issues du Canada, des États-Unis et de la Grande-Bretagne, l’auteure inclut des études secondaires provenant de périodiques professionnels et avec comité de lecture, des articles dans des collections, des monographies et des manuels. Les résultats démontrent que l’éducation à la paix occupe de moins en moins de place. La nature de l’éducation à la paix et de l’éducation planétaire dans les programmes sco- laires a changé. La diminution de la place accordée à l’éducation à la paix au sein de la rubrique éducation planétaire a des conséquences négatives pour toutes les per- sonnes attachées aux principes de l’éducation à la paix et de l’éducation planétaire.

Mots clés : éducation à la paix, éducation planétaire, notion de paix dans les pro- grammes scolaires. 

Downloads

Published

2008-12-02

How to Cite

Cook, S. (2008). Give Peace a Chance: The Diminution of Peace in Global Education in the United States, United Kingdom, and Canada. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 31(4), 889–914. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3026

Issue

Section

Articles