Student Engagement in an Ottawa French Immersion High School Program

Authors

  • Josée Makropoulos

Abstract

This article makes a contribution to the field of French immersion studies by examining the engagement realities of two groups of students in an Ottawa French immersion high school program: those with and without a parent who makes them eligible for minority French language instruction as outlined by Section 23 of the Canadian Charter of Rights and Free‐ doms. Findings indicate that students from both official language groups, who came from varying class backgrounds, similarly demonstrated the ability and willingness to follow the secondary French immersion program offered at the university level. Although students with Anglophone parents were found to benefit from cultural capital such as family sup‐ port and “voluntary minority” belief systems, students with a parent eligible for minority French language instruction benefited from French language capital acquired with family, in social contexts and sometimes in French school. At times, students also had overlapping and cross‐cutting realities depending whether they came from EFI or LFI programs. To conclude, this article suggests that French immersion programming and related policies should take into consideration the multifaceted engagement realities of secondary student populations from the two official language communities.

Key words: French immersion studies, student engagement, official‐language communities, immigration

Les résultats de la recherche démontrent que les étudiants issus des deux groupes linguistiques officielles et ayant diverses profils sociaux font état d’un intérêt similaire dans leurs habiletés et leurs désirs de poursuivre leurs études au sein du programme d’immersion française offert au niveau universitaire. Bien que les élèves ayant des parents anglophones semblent bénéficier du capital culturel (tel que le support de la famille, les systèmes de croyances associés aux «minorités volontaires»), ceux qui sont issus de familles dont l’un des parents est admissible à l’instruction dans la langue de la minorité française ont également pu bénéficier du capital associé à la langue fran‐ çaise par le biais de la famille, dans les contextes sociaux et parfois dans les écoles françaises. Les élèves provenant des programmes d’immersion tardifs et précoces peuvent parfois vivre des réalités transversales ou qui se chevauchent. En conclusion cet article suggère que la programmation de l’immersion française ainsi que les politi‐ ques y afférant doivent tenir compte des multiples facettes des réalités que vivent les élèves du secondaire issus des deux communautés de langue officielle.

Mots‐clés : Études des programmes d’immersion, engagement des élèves, commu‐ nautés de langues officielles, immigration 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2010-09-03

How to Cite

Makropoulos, J. (2010). Student Engagement in an Ottawa French Immersion High School Program. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 33(3), 515‐540. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3085

Issue

Section

Articles