Enseigner en temps de pandémie au Québec : étude de cas d’un enseignant du secondaire

Authors

  • Sacha Rose Stoloff Université du Québec à Trois-Rivières
  • Nancy Goyette Université du Québec à Trois-Rivières
  • Audrey-Anne De Guise Université du Québec à Trois-Rivières
  • Stéphanie Girard Université du Québec à Trois-Rivières

DOI:

https://doi.org/10.53967/cje-rce.v45i3.4879

Keywords:

teacher, pandemic , categorization , competent action , professional well-being

Abstract

The pandemic has greatly affected the teaching profession in Quebec. The objective of this research project is to describe teachers’ experience during this pandemic linked to COVID-19. Twenty-five teachers participated to semi-structured individual interviews. This article specifically presents the case of one of the teachers in order to describe the complex analysis process by categorization, then, discuss the results based on the conceptual framework of competent action. The results present a sawtooth evolution of the teacher’s feelings, and the continuous adaptation modalities used in times of crisis. Also, results present professional learning in critical situations and their subsequent reinvestment.

Author Biographies

Sacha Rose Stoloff, Université du Québec à Trois-Rivières

Department of Human Kinetics

Nancy Goyette, Université du Québec à Trois-Rivières

Department of Education

Audrey-Anne De Guise, Université du Québec à Trois-Rivières

Department of Human Kinetics

Stéphanie Girard, Université du Québec à Trois-Rivières

Department of Human Kinetics

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Published

2022-10-16

How to Cite

Stoloff, S. R., Goyette, N., De Guise, A.-A., & Girard, S. (2022). Enseigner en temps de pandémie au Québec : étude de cas d’un enseignant du secondaire. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 45(3), 722–743. https://doi.org/10.53967/cje-rce.v45i3.4879