Transition scolaire des enfants ayant des besoins particuliers/enfants handicapés : regards croisés entre intervenants des milieux de garde et scolaires

Authors

  • Stéphanie Girard Université du Québec à Trois-Rivières
  • Claude Dugas Université du Québec à Trois-Rivières
  • Carmen Dionne Université du Québec à Trois-Rivières
  • Annie-Claude Dubé Université du Québec à Trois-Rivières

DOI:

https://doi.org/10.53967/cje-rce.5055

Keywords:

inclusion, transition, practices, communication, school

Abstract

Supporting children with special needs or disabilities during the transition from childcare to preschool is essential to ensure that this first school transition is a positive one. This study is part of a large Quebec survey on inclusive practices in childcare settings and aims to reveal a portrait of the practices implemented to support these children’s transition, by considering the views of childcare and school stakeholders. The data were collected using an online questionnaire and analyzed both quantitatively and qualitatively. The results indicate that some practices considered effective are being implemented, but some would benefit from further use. Also, despite a high level of satisfaction among school stakeholders with the relevance of the information received from childcare settings, challenges related to information sharing remain.

Author Biographies

Stéphanie Girard, Université du Québec à Trois-Rivières

Stéphanie Girard est professeure au département des sciences de l'activité physique. Son programme de recherche porte sur les façons de soutenir la motivation des jeunes en éducation physique et lors de la pratique d'activités physiques ainsi que sur la formation des divers intervenants oeuvrant auprès des jeunes afin qu'ils soient en mesure de mettre en place un climat motivationnel engageant.

Claude Dugas, Université du Québec à Trois-Rivières

Département des sciences de l'activité physique

Carmen Dionne, Université du Québec à Trois-Rivières

Département de psychoéducation

Annie-Claude Dubé, Université du Québec à Trois-Rivières

Département de psychoéducation

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Published

2023-09-16

How to Cite

Girard, S., Dugas, C., Dionne, C., & Dubé, A.-C. . (2023). Transition scolaire des enfants ayant des besoins particuliers/enfants handicapés : regards croisés entre intervenants des milieux de garde et scolaires. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 1. https://doi.org/10.53967/cje-rce.5055

Issue

Section

Articles