Incidence de la pandémie de COVID-19 sur le bienêtre et la santé mentale des équipes1 de direction d’école : une recherche-action collaborative en milieux francophones minoritaires dans l’Ouest2 canadien

Authors

  • Jules Rocque Université de Saint-Boniface
  • Cynthia Côté University of Manitoba

DOI:

https://doi.org/10.53967/cje-rce.5541

Keywords:

collaborative action research, school administration team, crisis management, COVID-19, health, well-being

Abstract

This collaborative action research seeks to better understand the impact of COVID-19 on the well-being and mental health of school administrators (N = 63) in francophone settings in Western Canada. The results (obtained by a questionnaire and analysed with SPSS) show that even if these managers lack time, they remain engaged and feel satisfied with their work. Less than half claim to have a good work-life balance and almost 40% have difficulty sleeping at night. Participants with less experience in school administration seem to be hardest hit, and more than 75% of participants admit to having anxiety and numerous stress management strategies. This exploratory study underlines the importance of caring about the mental health and well-being of school administrators while considering additional resources to support them in their duties.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jules Rocque, Université de Saint-Boniface

Le professeur Rocque enseigne à la maîtrise en éducation à l’Université de Saint-Boniface depuis 2006. Au cours de ses 35+ ans de carrière, il a occupé plusieurs postes : enseignant et direction d’école en immersion, conseiller pédagogique et direction générale. Ses projets de recherche récents portent sur l’incidence de la pandémie sur la gestion et le leadership en contextes francophones minoritaires et l’accueil, l’accompagnement et l’insertion socioprofessionnelle des membres du personnel formés à l’étranger qui cherchent à enseigner en français au Manitoba. Il a offert des ateliers aux directions d'établissement scolaire de l’Ouest canadien et a publié dans diverses revues professionnelles et scientifiques. Il est diplômé de l’Université Laval – doctorat en administration et évaluation en éducation (2006).

Cynthia Côté , University of Manitoba

A fourth-year student in Psychology (Honours) at the University of Manitoba, Cynthia is interested in research in human psychology. She is a dedicated, motivated, and enthusiastic research assistant. In addition to her studies, she coaches youth at the CanSkate Figure Skating Club and plays hockey.

References

Agence QMI. (2021, 25 octobre). C’est confirmé, le Québec est en « fatigue pandémique ». Journal de Montréal. https://www.journaldemontreal.com/2021/10/25/cest-confirme-le-quebec-est-en-fatigue-pandemique-1

Bergeron, H., Borraz, O., Castel, P. et Dedieu, F. (2020). Covid-19 : une crise organisationnelle. Les Presses de Sciences Po.

Borrelli, I., Benevene, P., Fiorilli, C., D’Amelio, F. et Pozzi, G. (2014). Working conditions and mental health in teachers: A preliminary study. Occupational Medicine, 64(7), 530–532. https://doi.org/10.1093/occmed/kqu108

Bryant, J., Chen, L.-K., Dorn, E. et Hall, S. (2020). School-system priorities in the age of coronavirus. McKinsey & Company.

Bush, T. (2011). Theories of educational leadership and management (4e éd.). SAGE.

Crepeau-Hobson, F. (2020). Coping with the COVID-19 crisis: The importance of care for caregivers. Communiqué, 48(7), 1, 6, 8.

Doucet, M.-C. et Dumais, L. (2015). La recherche-action collaborative, une activité dialogique pour produire des connaissances. Dans Les chercheurs ignorants (dir.), Les recherches-actions collaboratives. Une révolution de la connaissance (p. 75–84). Presses de l’EHESP. https://doi.org/10.3917/ehesp.lesch.2015.01.0075

Fink, G. (2016). Stress, definitions, mechanisms, and effects outlined: Lessons from anxiety. Dans G. Fink (dir.), Handbook of stress series: Vol. 1. Stress: Concepts, cognition, emotion, and behavior (p. 3-11). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-800951-2.00001-7

Gacoin, A. et Watts, B. (2021, 22 octobre). 2021 fall BCTF Health and Safety Membership Survey [Rapport préliminaire]. BC Teachers’ Federation. https://www.bctf.ca/docs/default-source/for-news-and-stories/report-2021fallsurvey.pdf

Guay, M.-H. et Prud’homme, L. (2011). La recherche-action. Dans T. Karsenti et L. Savoie-Zajc (dir.), La recherche en éducation : étapes et approches (3e éd., p. 183–211). ERPI.

Harris, A. et Jones, M. (2020). COVID 19 – school leadership in disruptive times. School Leadership & Management, 40(4), 243–247. https://doi.org/10.1080/13632434.2020.1811479

Heffernan, A. (2018). The principal and school improvement: Theorising discourse, policy, and practice. Springer Link. https://doi.org/10.1007/978-981-13-1495-7

Institut de leadership en éducation. (2013, septembre). Le cadre de leadership de l’Ontario. Guide à l’intention des leaders scolaires et des leaders du système pour la mise en application du Cadre de leadership de l’Ontario. https://www.education-leadership-ontario.ca/application/files/4214/9452/2469/Cadre_de_leadership_de_lOntario.pdf

Institut national de santé publique du Québec (INSPQ). (2020). COVID-19 : la résilience et la cohésion sociale des communautés pour favoriser la santé mentale et le bien-être. https://www.inspq.qc.ca/publications/3016-resilience-cohesion-sociale-sante-mentale-covid19

Légeron, P. (2008). Le stress professionnel. L’Information psychiatrique, 84(9), 809–820. https://www.cairn.info/revue-l-information-psychiatrique-2008-9-page-809.htm

Lemieux, O., Bernatchez, J. et Delobbe, A.-M. (2020). Gestion de crise sanitaire en milieu scolaire. Recueil de pratiques rapportées par 12 directions d’établissement [Rapport de recherche]. https://www.ctreq.qc.ca/wp-content/uploads/2020/12/CTREQ-Gestion-de-crise-sanitaire-en-milieu-scolaire-34832_v3.pdf

Lemieux, O., Bernatchez, J. et Delobbe, A.-M. (2021). Gestion de crise et éducation au Québec : les représentations des directions d’établissement sur les rôles et les responsabilités des acteurs scolaires en temps de COVID-19. Revue Interventions économiques, (66). https://doi.org/10.4000/interventionseconomiques.14403

Lien, C. M., Khan, S. et Eid, J. (2023). School principals’ experiences and learning from the Covid-19 pandemic in Norway. Scandinavian Journal of Educational Research, 67(5), 775–790. https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2043430

Manitoba Teachers’ Society (MTS). (2021). Important information concerning COVID-19. http://www.mbteach.org/pdfs/news/MTS_covid_info.pdf

Montgomery, C., Bujold, N., Bertrand, R. et Dupuis, F. (2002). Étude des caractéristiques psychométriques des indicateurs de stress et de la résolution de problèmes sociaux chez les stagiaires en enseignement. La revue canadienne d’enseignement supérieur, 32(1), 57–90. https://doi.org/10.47678/cjhe.v32i1.183403

Murphy, G. et Devine, D. (2023). Sensemaking in and for times of crisis and change: Irish primary school principals and the Covid-19 pandemic. School Leadership & Management, 43(2), 125–144. https://doi.org/10.1080/13632434.2022.2164267

National Association of School Psychologists (NASP). (2020). Coping with the COVID-19 crisis: The importance of care for caregivers. Tips for administrators and crisis teams. https://www.nasponline.org/resources-and-publications/resources-and-podcasts/covid-19-resource-center/crisis-and-mental-health-resources/coping-with-the-covid-19-crisis-the-importance-of-care-for-caregivers

Netolicky, D. M. (2020). School leadership during a pandemic: navigating tensions. Journal of Professional Capital and Community, 5(3/4), 391–395. https://doi.org/10.1108/JPCC-05-2020-0017

Northouse, P. G. (2016). Leadership: Theory and practice (7e éd.). SAGE.

Organisation de coopération et de développement économiques (OCDE). (2021). Parole aux enseignants : faire face au stress professionnel du corps enseignant dans le contexte de la crise de la COVID-19. L’enseignement à la loupe, (36). https://doi.org/10.1787/fcbfcb3c-fr

Ornell, F, Schuch J. B., Sordi, A. O. et Kessler, F. H. P. (2020). “Pandemic fear” and COVID-19: Mental health burden and strategies. Brazilian Journal of Psychiatry, 42(3), 232–235. https://doi.org/10.1590/1516-4446-2020-0008

Persson, R., Leo, U., Arvidsson, I., Håkansson, C., Nilsson, K. et Österberg, K. (2021). Prevalence of exhaustion symptoms and associations with school level, length of work experience and gender: A nationwide cross-sectional study of Swedish principals. BMC Public Health, (21), article 331. https://doi.org/10.1186/s12889-021-10317-7

Poirel, E. et Yvon, F. (2011). Les sources de stress, les émotions vécues et les stratégies d’ajustement des directions d’école au Québec. Revue des sciences de l’éducation, 37(3), 595–615. https://doi.org/10.7202/1014759ar

Poirel, E. et Yvon, F. (2014). School principals’ emotional coping process. Canadian Journal of Education, 37(3), 1–23. https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/1041

Saaranen, T., Pertel, T., Kalle, T., Hansen, S., Varava, L., Lepp, K., Turunen, H. et Tossavainen, K. (2012). School staffs’ experiences of work and working conditions in Finnish and Estonian schools. The Open Public Health Journal, 5, 55–69. http://dx.doi.org/10.2174/1874944501205010055

Smith, J. et Thompson, S. (2022). COVID-19, caregiving and careers of Alberta teachers and school leaders: A qualitative study. Alberta Teachers’ Association. https://teachers.ab.ca/sites/default/files/2023-05/COOR-101-37_COVIDCaregiversCareersRepor_%202022-01.pdf

Sogunro, O. A. (2012). Stress in school administration: Coping tips for principals. Journal of School Leadership, 22(3), 664–700. https://doi.org/10.1177/105268461202200309

St-Germain, M. (2011). Le leadership et la gestion du temps. Dans J. Rocque (dir.), La direction d’école et le leadership pédagogique en milieu francophone minoritaire — considérations théoriques pour une pratique éclairée (p. 219–256). Presses universitaires de Saint-Boniface.

Thornton, K. (2021). Leading through COVID-19: New Zealand secondary principals describe their reality. Educational Management Administration & Leadership, 49(3). https://doi.org/10.1177/1741143220985110

Upadyaya, K., Toyama, H. et Salmela-Aro, K. (2021). School principals’ stress profiles during COVID-19, demands, and resources. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.731929

Van Duong, T., Nguyen M. H., Lai, C.-F., Chen, S.-C., Dadaczynski, K., Okan, O. et Lin, C.-Y. (2022). COVID-19 related fear, stress and depression in school principals: Impacts of symptoms like COVID-19, information confusion, health-related activity limitations, working hours, sense of coherence and health literacy. Annals of Medicine, 54(1), 2064–2077. https://doi.org/10.1080/07853890.2022.2101688

Vincent-Lancrin, S., Cobo Romaní, C. et Reimers, F. (dir.). (2022). How learning continued during the COVID-19 pandemic: Global lessons from initiatives to support learners and teachers. Éditions OCDE. https://doi.org/10.1787/bbeca162-en

Viner, R. M., Russell, S. J., Croker, H., Packer, J., Ward, J., Stansfield, C., Mytton, O., Bonell, C. et Booy, R. (2020). School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: A rapid systematic review. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(5), 397–404. https://doi.org/10.1016/s2352-4642(20)30095-x

Zanon, C., Brenner, R. E., Baptista, M. N., Vogel, D. L., Rubin, M., Al-Darmaki, F. R., Gonçalves, M., Heath, P. J., Liao, H.-Y., Mackenzie, C. S., Topkaya, N., Wade, N. G. et Zlati, A. (2021). Examining the Dimensionality, Reliability, and Invariance of the Depression, Anxiety, and Stress Scale–21 (DASS-21) across eight countries. Assessment, 28(6), 1531–1544. https://doi.org/10.1177/1073191119887449

Zheng, L., Plaisent, M., Zuccaro, C., Bernard, P. M., Daghfous, N. et Favreau, S. (2018). L’analyse des données de sondage avec SPSS : un guide d’introduction. Presses de l’Université du Québec.

Tableau 1

Published

2023-10-05

How to Cite

Rocque, J., & Côté , C. (2023). Incidence de la pandémie de COVID-19 sur le bienêtre et la santé mentale des équipes1 de direction d’école : une recherche-action collaborative en milieux francophones minoritaires dans l’Ouest2 canadien. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 46(4), 891–918. https://doi.org/10.53967/cje-rce.5541

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.