Walking in Two Worlds: Engaging the Space Between Indigenous Community and Academia

Authors

  • Sandra Styres
  • Dawn Zinga
  • Sheila Bennett
  • Michelle Bomberry

Abstract

Certainly in the past and even in the present day, the term research for Indigenous people has been fraught with strong, negative, emotional associations; however, de‐ spite the many remaining challenges there is a shifting within the landscape of aca‐ demia to recognize that research on Indigenous issues must cultivate respectful and reciprocal relationships with those communities. In this study, we demonstrate that to conduct research collaboratively based on elements of respect, relationship, relevance, and reciprocity, all collaborators must walk in two worlds to balance the needs of communities with the systemic realities of academia. To illustrate our point, we focus our story on one project that is currently underway between the Six Nations of the Grand River Territory and Brock University. In our narrative we illustrate how the relationships that were fostered call into question commonly accepted university practices as well as engage community partners in understanding some of the limitations and possibilities in some of those practices. This article focuses on some tough issues; however, the collaborators in this project are in the process of forging some‐ thing new that may serve as one example of how such partnerships can be authentically created.

Key words: Indigenous research, Indigenous ways of knowing, community‐based research, power‐sharing research, Hodenosaunee research method, research ethics

Pour les peuples autochtones, le mot “recherche” a été et demeure toujours empreint de fortes associations émotives négatives; cependant, malgré les défis importants qui se doivent d’être surmontés, on constate un changement au sein du monde universi‐ taire : la reconnaissance que la recherche sur les thèmes et les réalités des peuples autochtones doit d’abord et avant tout être fondées sur des relations réciproques res‐ pectueuses avec ces communautés. Notre étude démontre que pour mener une re‐ cherche réellement collaborative fondée sur les éléments du respect, de l’entrée en relation, de la pertinence et de la réciprocité, l’ensemble des collaborateurs doivent se situer dans l’entre‐deux assurant ainsi l’équilibre entre les besoins des communautés autochtones et les exigences du monde universitaire. Afin d’illustrer ce constat, nous vous partageons le déroulement et le dénouement d’une collaboration réelle entre les Six Nations de la région de Grand River et des chercheurs de l’Université Brock (On‐ tario). Notre exposé narratif démontre comment la création et le développement de liens authentiques entre les membres de la communauté des Six Nations et les univer‐ sitaires ont remis en question des pratiques courantes de la culture universitaire et permis un espace discursif pour expliquer aux partenaires communautaires les limites et les avantages de certaines de ces pratiques. Cet article aborde donc des thèmes difficiles; cependant, les collaborateurs à ce projet sont à forger de nouveaux proces‐ sus et de nouvelles pratiques de recherche qui peuvent servir d’exemple pour la créa‐ tion de partenariats authentiques en recherche collaborative.

Mots‐clés : recherche autochtone, modes de connaissance autochtones, recherches communautaires, recherche fondée sur le partage du pouvoir, méthode de recherche Hodenosaunee, éthique en recherche. 

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Published

2010-09-03

How to Cite

Styres, S., Zinga, D., Bennett, S., & Bomberry, M. (2010). Walking in Two Worlds: Engaging the Space Between Indigenous Community and Academia. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 33(3), 617 ‐ 648. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3089

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