Teacher Candidates’ Perceptions of Conceptual Orientations in Their Preservice Program

Authors

  • Louis Volante
  • Lorna Earl

Abstract

Using interviews, focus groups, and observations, we examined teacher candidates’ understanding of the conceptual orientations that defined their preservice program and practicum experience. Using Feiman-Nemser’s (1990) framework, we analyzed our data to determine the dominant perspectives of teacher candidates. Results indicated congruence between the orientations (i.e., critical/social and personal) of their preservice program and teacher candidates’ conceptions of their professional development. The results also suggested that conceptual orientations may not all be equally used in practice. Teacher candidates reported that the critical/social orientation was often not supported by their associate teachers and was particularly difficult to implement in math and science subject areas. Data also suggested that the implementation of the personal orientation depended on a prolonged experience within schools, which teacher candidates reported they were lacking.

Keywords: preservice teacher education, conceptual orientation, field-based teacher education, constructivist teaching, practicum

À l’aide d’entrevues, de discussions en groupe et d’observations, les auteurs ont cherché à cerner la compréhension qu’ont les futurs enseignants des orientations conceptuelles qui définissent leur programme de formation et leurs stages. Analysant les données recueillies à l’aide du cadre de Feiman-Nemser (1990), ils ont mis en lumière les principaux points du vue des candidats à l’enseignement. Les résultats indiquent une congruence entre les orientations (critique/sociale et personnelle) du programme de formation à l’enseignement et les idées que se font les candidats à l’enseignement au sujet de leur perfectionnement professionnel. Les résultats donnent également à penser que les orientations conceptuelles ne sont peut-être pas toutes utilisées de manière égale dans la pratique. Les candidats à l’enseignement ont signalé que l’orientation critique/sociale ne reçoit pas souvent l’appui des enseignants associés et était particulièrement difficile à mettre en œuvre en mathématiques et en sciences. Les données recueillies semblent également indiquer que le recours à l’orientation personnelle suppose une expérience prolongée dans les écoles, ce qui fait défaut, comme l’ont fait remarquer les candidats à l’enseignement.

Mots clés : formation à l’enseignement, orientation conceptuelle, formation à l’enseignement sur le terrain, enseignement constructiviste, stage 

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Published

2002-12-02

How to Cite

Volante, L., & Earl, L. (2002). Teacher Candidates’ Perceptions of Conceptual Orientations in Their Preservice Program. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 27(4), 419–438. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2838

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