COMPARING PERFORMANCE‐BASED ACCOUNTABILITY MODELS: A CANADIAN EXAMPLE

Authors

  • Sonia Jaafar
  • Lorna Earl

Abstract

The intention of Performance‐Based Accountability (PBA) policies is to foster school changes to enhance student learning and success. The influence of variation in these approaches, however, has not been empirically determined. This article employs a new conceptual framework to describe PBA models and compare them across con‐ texts. We conducted a comparative analysis, finding three kinds of PBA models exist in Canada. In this article, we consider the policy‐level contextual differences coordi‐ nating large‐scale, provincial, student testing and the use of results, using Canada as an example.

Key words: large‐scale assessment, policy, using data for decision making, standards

L’intention des politiques de responsabilisation basée sur la performance (RBP) est de favoriser, au sein de l’école, des changements qui améliorent l’apprentissage et le succès des élèves. L’influence de la variation dans ces approches n’a pas été déter‐ minée de manière empirique. Dans cet article, les auteures présentent un nouveau cadre conceptuel pour décrire les modèles de RBP et les comparent dans divers con‐ textes. Leur analyse comparative leur a permis de découvrir l’existence de trois types de modèles de RBP au Canada. Prenant le Canada comme exemple, les auteures se penchent ici sur les différences contextuelles au niveau des politiques quant à la coor‐ dination des épreuves communes provinciales et à l’utilisation des résultats.

Mots clés : épreuves communes, utilisation de données pour la prise de décisions, normes 

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Published

2008-09-02

How to Cite

Jaafar, S., & Earl, L. (2008). COMPARING PERFORMANCE‐BASED ACCOUNTABILITY MODELS: A CANADIAN EXAMPLE. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 31(3), 697‐726. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3018

Issue

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Articles