Relations entre la qualité des interactions enseignante-enfants et le développement du raisonnement spatial des enfants de maternelle quatre ans à temps plein en milieu défavorisé

Authors

  • Charlaine St-Jean UQAR
  • Johanne April Université du Québec en Outaouais
  • Nathalie Bigras Université du Québec à Montréal
  • Christophe Maïano Université du Québec en Outaouais
  • Marilyn Dupuis Brouillette Université de Sherbrooke

DOI:

https://doi.org/10.53967/cje-rce.v45i2.4927

Keywords:

teacher-child interactions, spatial reasoning, preschool education, kindergarten

Abstract

The purpose of this article is to examine the predictive role of the quality of teacher-child interactions on the development of spatial reasoning in full-time kindergarten four-year-old children in underprivileged settings. The matched sample is made up, on the one hand, of 232 children (130 girls, 102 boys) aged 58.29 months (SD = 4.93), and eight teachers holding a baccalaureate, having in average 12.2 years of teaching experience in preschool (SD = 5.45). Multiple mixed-effect regression analyzes showed that dimensions and sub dimensions of the quality of teacher-child interactions significantly and positively predicted the subtests of the spatial reasoning. This study highlights the importance of improving the quality of interactions in order to promote the development of spatial reasoning in four-year-olds.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Charlaine St-Jean, UQAR

Département des Sciences de l’éducation

Johanne April, Université du Québec en Outaouais

Département des Sciences de l’éducation

Nathalie Bigras, Université du Québec à Montréal

Département de didactique

Christophe Maïano, Université du Québec en Outaouais

Département de psychoéducation et de psychologie

Published

2022-07-06

How to Cite

St-Jean, C., April, J., Bigras, N., Maïano, C., & Dupuis Brouillette, M. (2022). Relations entre la qualité des interactions enseignante-enfants et le développement du raisonnement spatial des enfants de maternelle quatre ans à temps plein en milieu défavorisé. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 45(2), 400–427. https://doi.org/10.53967/cje-rce.v45i2.4927

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.