La relation entre l’attitude envers la science et son enseignement en classe de personnes enseignantes au primaire et leur utilisation d’un organisme de promotion de la culture scientifique et technologique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53967/cje-rce.5951

Keywords:

attitude toward science and its teaching, case study, informal education, primary education, teacher training, organization promoting scientific and technological culture, science and technology

Abstract

The teaching of science and technology [ST] at the primary level suffers from a certain disengagement on the part of many teachers. A number of authors suggest that improving the teaching of ST at the primary level would require a more positive attitude toward ST and its teaching on the part of these teachers. One way of achieving this would be to have teachers supported by organizations promoting scientific and technological culture [OPSTC] “to stimulate student interest and support science and technology teachers” (Conseil supérieur de l’éducation, 2013, p. 74). However, little is known about the links between a primary school teacher’s attitude toward ST and the teaching of this subject in the classroom and his or her use of the services of an OPSTC. In this case study, we were therefore interested in these links, particularly among teachers who use the services of the OPSTC Les neurones atomiques [NA]. We began by quantitatively measuring the attitudes toward ST and its teaching of teachers using NA services (N = 206) using the “Dimensions of Attitude towards Science” (DAS) questionnaire. We then conducted semi-structured interviews with nine teachers presenting various attitude profiles toward ST and its teaching (positive attitude, positive attitude with context dependence, and reluctant attitude). Our results suggest a strong link between a teacher’s attitude toward ST and its teaching and the way in which he or she uses the services of an OPSTC such as the NA (preparatory and follow-up activities, participation during facilitation, etc.). We also note that teachers in all three attitude profiles invite the NA into their classrooms for similar reasons. We outline the advantages, but also the limitations, of this type of classroom intervention by an OPSTC on teachers’ appropriation of ST teaching, and propose ways in which OPSTC such as NAs can contribute to enhancing ST teaching at the primary level.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Pierre Chastenay, Université du Québec à Montréal

Pierre Chastenay est titulaire d’une maîtrise en astrophysique de l’Université Laval et d’un doctorat en didactique des sciences de l’Université de Montréal. Depuis 2013, il est professeur titulaire de didactique des sciences à l’Université du Québec à Montréal, où ses recherches portent sur la didactique des sciences, la didactique de l’astronomie, la formation des maîtres au primaire, l’éducation non formelle et la médiation scientifique. Ses travaux ont été financés, entre autres, par le FRQSC, le CRSH et le ministère de l’Éducation du Québec. Ses travaux sont publiés dans des revues comme Research in Science Education, la Revue canadienne de l’éducation, Physical Review Physics Education Research et Astronomy Education Journal. En 2017, il remportait Prix Qilak de la Société canadienne d’astronomie et la Médaille Sanford-Fleming du Royal Canadian Institute for Science pour souligner sa contribution exceptionnelle à la compréhension et l’appréciation de l’astronomie et des sciences par le public canadien.

Claude-Émilie Marec, Université du Québec à Montréal

Claude-Émilie Marec est détentrice d’un doctorat en sciences de l’éducation de l’UQAM. Ses études portent sur le rapport aux savoirs scientifiques des personnes enseignantes au primaire. D’autre part, elle contribue à divers projets de recherche liés à la didactique des sciences, notamment dans l’analyse de données qualitatives. Elle possède en outre une longue expérience en enseignement de la science et de la technologie au primaire et en enseignement en didactique des sciences au niveau universitaire.

Estelle Desjarlais, Université du Québec à Montréal

Estelle Desjarlais est doctorante en éducation à l'Université du Québec à Montréal, sous la direction des professeurs Patrice Potvin (UQAM) et Jean-Philippe Ayotte-Beaudet (Université de Sherbrooke). Ses intérêts de recherche portent sur la didactique des sciences et technologies (ST) au primaire ainsi que sur le développement professionnel des personnes enseignantes dans ce domaine. Sa recherche doctorale explore le rôle de l'émerveillement comme émotion au cœur de l'apprentissage et de l'enseignement des ST.  Elle est également chargée de cours à l’Université du Québec à Trois-Rivières ainsi que présidente de l’association pour l’enseignement de la science et de la technologie au Québec.

Jean-Philippe Ayotte-Beaudet, Université de Sherbrooke

Jean-Philippe Ayotte-Beaudet est professeur au Département d'enseignement au préscolaire et au primaire de la Faculté d'éducation de l'Université de Sherbrooke et titulaire de la Chaire de recherche sur l'éducation en plein air. Ses principales activités de recherche portent sur l'éducation scientifique et sur l’éducation en plein air au primaire et au secondaire. Ses travaux ciblent plus particulièrement l'effet des contextes d'enseignement sur la qualité des apprentissages, afin que les élèves vivent des expériences signifiantes à l'école.

References

Affeldt, F., Tolppanen, S., Aksela, M. et Eilks, I. (2017). The potential of the non-formal educational sector for supporting chemistry learning and sustainability education for all students – a joint perspective from two cases in Finland and Germany. Chemistry Education Research and Practice, 18(1), 13–25. https://doi.org/10.1039/C6RP00212A

Ajzen, I. (2002). Perceived behavioral control, self-efficacy, locus of control, and the theory of planned behavior. Journal of Applied Social Psychology, 32(4), 665–683. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2002.tb00236.x

Akerson, V. L. et Flanigan, J. (2000). Preparing preservice teachers to use an interdisciplinary approach to science and language arts instruction. Journal of Science Teacher Education, 11(4), 345–362. https://doi.org/10.1023/A:1009433221495

Alberts, B. M. (1993). Why science education partnerships? Dans A. Sussman (dir.), Science education partnerships. Manual for scientists and K-12 teachers (p. 1–5). University of California.

Avraamidou, L. (2014). Studying science teacher identity: Current insights and future research directions. Studies in Science Education, 50(2), 145–179. https://doi.org/10.1080/03057267.2014.937171

Banilower, E. R., Smith, P. S., Weiss, I. R., Malzahn, K. A., Campbell, K. M. et Weis, A. M. (2013, février). Report of the 2012 National survey of science and mathematics education. Horizon Research, Inc. https://eric.ed.gov/?id=ED541798

Bernard, F.-X. et Ailincai, R. (2011). Entre vulgarisation et enseignement des sciences à l’école primaire. Le cas d’une animation scientifique auprès d’élèves de Guyane dans le cadre de l’opération « L’espace au fil du fleuve ». Spirale, (48), 123–137. https://doi.org/10.3406/spira.2011.1783

Bleicher, R. E. (2007). Nurturing confidence in preservice elementary science teachers. Journal of Science Teacher Education, 18(6), 841–860. https://doi.org/10.1007/s10972-007-9067-2

Carrier, S. J., Whitehead, A. N., Walkowiak, T. A., Luginbuhl, S. C. et Thomson, M. M. (2017). The development of elementary teacher identities as teachers of science. International Journal of Science Education, 39(13), 1733–1754. https://doi.org/10.1080/09500693.2017.1351648

Cavallo, A. M. L., Miller, R. B. et Saunders, G. (2002). Motivation and affect toward learning science among preservice elementary science teachers: Implications for classroom teaching. Journal of Elementary Science Education, 14(2), 25–38. http://www.jstor.org/stable/43155727

Chen, J. A., Morris, D. B. et Mansour, N. (2014). Perceptions of efficacy and the nature of scientific knowledge and knowing. Dans H. Fives et M. Gregoire Gill (dir.), International handbook of research on teachers’ beliefs (p. 370–386). Routledge.

Chen, J. et Cowie, B. (2014). Scientists talking to students through videos. International Journal of Science and Mathematics Education, 12(2), 445–465. https://doi.org/10.1007/s10763-013-9415-y

Chastenay, P. (2014). The state of astronomy teaching in Québec’s primary and elementary schools: A survey of teachers. Journal and Review of Astronomy Education and Outreach, 1(2), A1–A31. https://www.toteachthestars.net/jraeo/issue-2/

Chastenay, P. (2018). To teach or not to teach astronomy, that is the question: Results of a survey of Québec’s elementary teachers. Journal of Astronomy and Earth Sciences Education, 5(2), 115–136. https://doi.org/10.19030/jaese.v5i2.10221

Chastenay, P. et Riopel, M. (2019). A logistic regression model comparing astronomy and non-astronomy teachers in Québec’s elementary schools. Journal of Astronomy and Earth Sciences Education, 6(1), 1–16. https://doi.org/10.19030/jaese.v6i1.10288.

Conseil de la science et de la technologie (CST). (2004). La culture scientifique et technique : une interface entre les sciences, la technologie et la société. Rapport de conjoncture 2004. Gouvernement du Québec. https://numerique.banq.qc.ca/patrimoine/details/52327/50478

Conseil des académies canadiennes (CAC). (2014). Culture scientifique : qu’en est-il au Canada ? Le comité d’experts sur l’état de la culture scientifique au Canada. https://www.rapports-cac.ca/wp-content/uploads/2019/05/Rapport-Culture-scientifique.pdf

Conseil supérieur de l’éducation (CSE). (1982, juin). Le sort des matières dites « secondaires » au primaire. Gouvernement du Québec. https://www.cse.gouv.qc.ca/wp-content/uploads/2021/05/50-0312-AV-sort-matieres-dites-secondaires-au-primaire.pdf

Conseil supérieur de l’éducation (CSE). (1990). L’initiation aux sciences de la nature chez les enfants du primaire. Gouvernement du Québec. https://www.cse.gouv.qc.ca/wp-content/uploads/2021/04/50-0378-AV-linitiation-sciences-de-la-nature-primaire.pdf

Conseil supérieur de l’éducation (CSE). (2013, aout). L’enseignement de la science et de la technologie au primaire et au premier cycle du secondaire. Gouvernement du Québec. https://www.cse.gouv.qc.ca/wp-content/uploads/2019/11/2013-08-lenseignement-de-la-science-et-de-la-technologie-au-primaire-et-au-premier-cycle-du-secondaire.pdf

Falk, J. (2001). Free-choice science learning: Framing the discussion. Dans J. Falk (dir.), Free-choice science education: How we learn science outside of school (p. 3–20). Teachers College Press.

Fallik, O., Rosenfeld, S. et Bat-Sheva, E. (2013). School and out-of-school science: A model for bridging the gap. Studies in Science Education, 49(1), 69–91. https://doi.org/10.1080/03057267.2013.822166

Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3e éd.). SAGE.

Fortin, M.-F. et Gagnon, J. (2016). Fondements et étapes du processus de recherche. Méthodes quantitatives et qualitatives (3e éd.). Chenelière Éducation.

Garner, N., Hayes, S. M. et Eilks, I. (2014). Linking formal and non-formal learning in science education – A reflection from two cases in Ireland and Germany. Sisyphus, 2(2), 10–31. https://doi.org/10.25749/sis.4064

Goodrum, D., Hackling, M. et Rennie, L. (2001). The status and quality of teaching and learning of science in Australian schools [Rapport de recherche]. Department of Education, Training and Youth Affairs.

Hasni, A. (2005). La culture scientifique et technologique à l’école : de quelle culture s’agit-il et quelles conditions mettre en place pour la développer ? Dans M. Mellouki et D. Simard (dir.), L’enseignement. Profession intellectuelle (p. 105–134). Presses de l’Université Laval.

Hasni, A., Belletête, V. et Potvin, P. (2018). Les démarches d’investigation scientifique à l’école. Un outil de réflexion sur les pratiques de classe. CREAS ; CRIJEST. https://www.usherbrooke.ca/creas/fileadmin/sites/creas/documents/Publications/Demarches_Investigation_Hasni_Belletete_Potvin_2018.pdf

Jarvis, T. et Pell, A. (2004). Primary teachers’ changing attitudes and cognition during a two‐year science in‐service programme and their effect on pupils. International Journal of Science Education, 26(14), 1787–1811. https://doi.org/10.1080/0950069042000243763

King, K., Shumow, L. et Lietz, S. (2001). Science education in an urban elementary school: Case studies of teacher beliefs and classroom practices. Science Education, 85(2), 89–110. https://doi.org/10.1002/1098-237X(200103)85:2%3C89::AID-SCE10%3E3.0.CO;2-H

Krapp, A. et Prenzel, M. (2011). Research on interest of science: Theories, methods and findings. International Journal of Education, 33(1), 27–50. http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2010.518645

Lauer, P. A., Christopher, D. E., Firpo-Triplett, R. et Buchting, F. (2014). The impact of short-term professional development on participant outcomes: A review of the literature. Professional Development in Education, 40(2), 207–227. https://doi.org/10.1080/19415257.2013.776619

Laursen, S., Liston, C., Thiry, H. et Graf, J. (2007). What good is a scientist in the classroom? Participant outcomes and program design features for a short-duration science outreach intervention in K-12 classrooms. CBE—Life Sciences Education, 6(1), 49–64. https://doi.org/10.1187/cbe.06-05-0165

Lederman, N. G. et Lederman, J. S. (2014). Research on teaching and learning of nature of science. Dans N. G. Lederman et S. K. Abell (dir.), Handbook of research on science education: Volume II (p. 614–634). Routledge.

Lemonchois, M. (2010). Quelle est la participation des élèves lors d’interventions d’artistes dans les écoles primaires ? Encounters on Education, 11, 99–114. https://www.researchgate.net/publication/287460540_Quelle_est_la_participation_des_eleves_lors_d’interventions_d’artistes_dans_des_ecoles_primaires

Lépine, M., Bélanger, A. et Nadeau, A. (2021). Former des Passeurs culturels dès la formation initiale en enseignement ou comment mieux articuler éducation informelle et formelle en matière de culture ? Dans O. Maulini, J. Desjardins, P. Guibert, C. Van Nieuwenhoven (dir.), La formation buissonnière des enseignants. Leurs apprentissages personnels, entre enjeux pédagogiques et politiques (p. 153–167). De Boeck Université. https://doi.org/10.3917/dbu.mauli.2021.01.0153

Leray, C. et Bourgeois, L. (2016). L’analyse de contenu : un élément central de la problématique méthodologique de la recherche sociale. Dans I. Bourgeois et B. Ganthier (dir.), Recherche sociale. De la problématique à la collecte de données (6e éd., p. 427–453). Presses de l’Université du Québec.

Lumpe, A. T., Czerniak, C. M., Haney, J. J. et Beltyukova, S. (2012). Beliefs about teaching science: The relationship between elementary teachers’ participation in professional development and student achievement. International Journal of Science Education, 34(2), 153–166. https://doi.org/10.1080/09500693.2010.551222

Lumpe, A. T., Haney, J. J. et Czerniak, C. M. (2000). Assessing teachers’ beliefs about their science teaching context. Journal of Research in Science Teaching, 37(3), 275–292. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(200003)37:3%3C275::AID-TEA4%3E3.0.CO;2-2

Marec, C.-É., Tessier, C., Langlois, S. et Potvin, P. (2021). Change in elementary school teacher’s attitude toward teaching science following a pairing program. Journal of Science Teacher Education, 32(5), 500–517. https://doi.org/10.1080/1046560X.2020.1856540

McDonald, C. V., Klieve, H. et Kanasa, H. (2019). Exploring Australian preservice primary teachers’ attitudes toward teaching science using the Dimensions of Attitude toward Science (DAS). Research in Science Education, 51(5),1325–1348. https://doi.org/10.1007/s11165-019-09910-z

Ménard, L. (2007). Apprentissage expérientiel. Dans C. Raby et S. Viola (dir.), Modèles d’enseignement et théories d’apprentissage (p. 107–118). CEC.

Meunier, A. (2018). L’éducation dans les musées : une forme d’éducation non formelle. Dans D. Jacobi (dir.), Culture et éducation non formelle (p. 15–46). Presses de l’Université du Québec.

Ministère de l’Éducation du Québec (MEQ). (2006). Le programme de formation de l’école québécoise. Éducation préscolaire, enseignement primaire. Gouvernement du Québec. https://cdn-contenu.quebec.ca/cdn-contenu/education/pfeq/Programme-prescolaire-primaire.pdf

Ministère de l’Éducation du Québec (MEQ). (2020). Référentiel de compétences professionnelles. Profession enseignante. Gouvernement du Québec. https://cdn-contenu.quebec.ca/cdn-contenu/adm/min/education/publications-adm/devenir-enseignant/referentiel_competences_professionnelles_profession_enseignante.pdf

Murphy, C., Beggs, J., Carlisle, K. et Greenwood, J. (2004). Students as ‘catalysts’ in the classroom: The impact of co-teaching between science student teachers and primary classroom teachers on children’s enjoyment and learning of science. International Journal of Science Education, 26(8), 1023–1035. https://doi.org/10.1080/1468181032000158381

Nordlöf, C., Höst, G. et Hallström, J. (2017). Swedish technology teachers’ attitudes to their subject and its teaching. Research in Science & Technological Education, 35(2), 195–214.

Osborne, J. et Dillon, J. (2007). Research on learning in informal contexts: Advancing the field? International Journal of Science Education, 29(12), 1441–1445. https://doi.org/10.1080/09500690701491122

Osborne, J., Simon, S. et Collins, S. (2003). Attitudes towards science: A review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049–1079. https://doi.org/10.1080/0950069032000032199

Palmer, D. (2004). Situational interest and the attitudes towards science of primary teacher education students. International Journal of Science education, 26(7), 895–908.

Pelaez, N. J. et Gonzalez, B. L. (2002). Sharing science: Characteristics of effective scientist-teacher interactions. Advances in Physiology Education, 26(3), 158–167. https://doi.org/10.1152/advan.00045.2002a

Rohaan, E. J., Taconis, R. et Jochems, W. M. G. (2010). Reviewing the relations between teachers’ knowledge and pupils’ attitude in the field of primary technology education. International Journal of Technology and Design Education, 20, 15–26. https://doi.org/10.1007/s10798-008-9055-7

Roy, S. N. (2016). L’étude de cas. Dans I. Bourgeois et B. Ganthier (dir.), Recherche sociale. De la problématique à la collecte de données (6e éd., p. 159–184). Presses de l’Université du Québec.

Smith, G. (2014). An innovative model of professional development to enhance the teaching and learning of primary science in Irish schools. Professional Development in Education, 40(3), 467–487. https://doi.org/10.1080/19415257.2013.830274

Stocklmayer, S. M., Rennie, L. J. et Gilbert, J. K. (2010). The roles of the formal and informal sectors in the provision of effective science education. Studies in Science Education, 46(1), 1–44. https://doi.org/10.1080/03057260903562284

Supovitz, J. A. et Turner, H. M. (2000). The effects of professional development on science teaching practices and classroom culture. Journal of Research in Science Teaching, 37(9), 963–980. https://doi.org/10.1002/1098-2736(200011)37:9%3C963::AID-TEA6%3E3.0.CO;2-0

Ufnar, J. A. et Shepherd, V. L. (2019). The Scientist in the Classroom Partnership Program: An innovative teacher professional development model. Professional Development in Education, 45(4), 642–658. https://doi.org/10.1080/19415257.2018.1474487

Ufnar, J. A. et Shepherd, V. L. (2020). The magic in the classroom: A twenty-year sustained Scientist in the Classroom Partnership Program. Journal of STEM Outreach, 3(3), 1–15. https://doi.org/10.15695/jstem/v3i3.06

Van Aalderen-Smeets, S. I. et Walma van der Molen, J. H. (2013). Measuring primary teachers’ attitudes toward teaching science: Development of the Dimensions of Attitude toward Science (DAS) instrument. International Journal of Science Education, 35(4), 577–600. https://doi.org/10.1080/09500693.2012.755576

Van Aalderen‐Smeets, S. I., Walma van der Molen, J. H. et Asma, L. J. F. (2012). Primary teachers’ attitudes toward science: A new theoretical framework. Science Education, 96(1), 158–182. https://doi.org/10.1002/sce.20467

Walma van der Molen, J. H. et van Aalderen-Smeets, S. I. (2013). Investigating and stimulating primary teachers’ attitudes towards science: A large-scale research project. Frontline Learning Research, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.14786/flr.v1i2.27

Walma van der Molen, J. H., van Aalderen-Smeets, S. I. et Asma, L. J. F. (2010, 13-18 juin). Teaching science and technology: A teachers’ professional training. Dans S. Dolinsek et T. Lyons (dir.), Proceedings of the IOSTE 2010 International symposium on socio-cultural and human values in science and technology education, Bled, Slovenia (p. 1–10). International Organization for Science and Technology Education.

Wendt, T., Gilbert, P., Hemmelskamp, J., Welzel, M. et Schulze, C. (2007). Communicating science – regional network of science centres and initiatives. Dans P. Csermely, K. Korlevic et K. Sulyok (dir.), Science education: Models and networking of students research training under 21 (p. 103–110). IOS-press.

Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods (6e éd.). SAGE.

Published

2024-06-03

How to Cite

Chastenay, P., Marec, C.- Émilie, Desjarlais, E., Ayotte-Beaudet, J.-P., Rodrigue-Poulin, Élise, Skelling Desmeules, Y., & Brouillard, M. (2024). La relation entre l’attitude envers la science et son enseignement en classe de personnes enseignantes au primaire et leur utilisation d’un organisme de promotion de la culture scientifique et technologique. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 1. https://doi.org/10.53967/cje-rce.5951

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.