EXAMINATION OF THE INFLUENCE OF SELECTED FACTORS ON PERFORMANCE ON ALBERTA LEARNING ACHIEVEMENT TESTS

  • W. Todd Rogers
  • Xin Ma
  • Don Klinger
  • Teresa Dawber
  • Laurie Hellsten
  • Denise Nowicki
  • Joanna Tomkowicz

Abstract

In this study, we identified factors that influence the academic performance of grade‐ 6 students in a large city school system in language arts and mathematics. For language arts, five student variables, seven class variables, and two school level variables accounted for approximately 50 per cent, 75 per cent, and 90 per cent of the initial variability at the corresponding levels. For mathematics, seven student, five class, and three school level variables accounted for approximately 40 per cent, 60 per cent, and 90 per cent of the initial variability at the school level. Taken together, the results reveal that the majority of variability is at the student level, and additional variables need to be identified to better explain the variability at this level.

Key words: school effectiveness, hierarchical linear multi‐level modeling, large‐scale testing

Dans cette étude portant sur le système scolaire d’une grande ville, les auteurs identifient les facteurs ayant une incidence sur le rendement scolaire d’élèves de 6e année en langue (anglais) et en mathématiques. Pour le domaine de la langue, cinq variables ayant trait aux élèves expliquent environ la moitié de la variabilité initiale quant aux élèves, sept variables ayant trait à la classe expliquent environ 75 % de la variabilité initiale quant aux classes et deux variables ayant trait à l’école, environ 90 % de la variabilité initiale quant aux écoles. En mathématiques, sept variables ayant trait aux élèves, cinq ayant trait aux classes et trois aux écoles expliquent respectivement environ 40 %, 60 % et 90 % de la variabilité initiale. Pris en bloc, les résultats révèlent que la majeure partie de la variabilité se situe au niveau des élèves et que d’autres variables doivent être identifiées afin de mieux expliquer la variabilité à ce niveau.

Mots clés : efficacité de lʹécole, régression hiérarchique multiple, tests communs. 

Published
2006-09-02
How to Cite
Rogers, W. T., Ma, X., Klinger, D., Dawber, T., Hellsten, L., Nowicki, D., & Tomkowicz, J. (2006). EXAMINATION OF THE INFLUENCE OF SELECTED FACTORS ON PERFORMANCE ON ALBERTA LEARNING ACHIEVEMENT TESTS. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 29(3), 731‐756. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2918
Section
Articles

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