Retention of New Teachers in Minority French and French Immersion Programs in Manitoba
Abstract
There is a shortage of teachers in Canada qualified to teach in French; some researchers have suggested that this shortage is due to attrition. This study examined the retention in Manitoba of new teachers qualified to teach in French. Participants were 130 graduates from the only French teacher education program in the province. Attrition was minimal for these graduates. Through questionnaires and a small set of interviews, participants indi‐ cated that support from their colleagues and their experience‐based pre‐service training program facilitated their integration into the profession. They recommended mentorship programs and more attentive administrators to further enhance integration.
Key words: beginning teachers, teacher retention, pre‐service training, mentorship, French Education
Il y a une pénurie de professeurs de français qualifiés au Canada ; certains chercheurs l’expliquent par l’attrition. Cette étude porte sur le maintien en poste des nouveaux pro‐ fesseurs de français qualifiés au Manitoba. Les participants étaient 130 étudiants diplômés du seul programme de formation à l’enseignement du français dans cette province. L’attrition était minimale pour ces étudiants. Dans les questionnaires et les quelques en‐ trevues effectuées, les participants ont indiqué que l’appui de leurs collègues et leur pro‐ gramme de formation initiale avaient facilité leur intégration dans la profession. Ils ont recommandé que des programmes de mentorat soient instaurés et que les directions d’école soient plus attentives aux besoins des nouveaux professeurs en vue d’améliorer leur intégration.
Mots clés : enseignants débutants, maintien en poste des enseignants, stage de formation, mentorat, enseignement du français
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