Évaluation de la qualité de l’environnement physique et psychologique au regard de l’émergence de l’écrit dans des classes d’éducation préscolaire

Authors

  • Roxane Drainville Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue
  • Annie Charron Université du Québec à Montréal

DOI:

https://doi.org/10.53967/cje-rce.v44i1.4533

Abstract

This descriptive quantitative research intended to study the quality of the physical and psychological environment regarding emergent literacy in thirty 4-year preschool education classes observed using the ELLCO tool (Smith et al., 2008). The results show that the participating classes present an environment that is poorly enriched with print and writing materials, and that the support offered in emergent literacy is of quality considered low to basic. This study thus raises the importance of improving the physical environment of 4-year preschool education and the educational practices implemented by teachers to promote children’s emergent literacy.


Keywords: preschool education, emergent literacy, physical environment quality, psychological environment quality, educational practices, disadvantaged areas

Author Biography

Roxane Drainville, Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue

Roxane Drainville est détentrice d'un diplôme de maitrise sur mesure en sciences de l'éducation. Elle poursuit actuellement des études doctorales en sciences de l'éducation. Son sujet de thèse porte sur le développement de la communication écrite dans une approche développementale à l’éducation préscolaire et vise l'élaboration et la mise à l’essai d’un design pédagogique basé sur l’observation des interactions sociales entre les enfants dans le jeu symbolique. Elle est également occasionnellement chargée du cours "Intervention éducative à l'éducation préscolaire" à l'Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue.

Published

2021-03-31

How to Cite

Drainville, R., & Charron, A. (2021). Évaluation de la qualité de l’environnement physique et psychologique au regard de l’émergence de l’écrit dans des classes d’éducation préscolaire. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 44(1), 174–201. https://doi.org/10.53967/cje-rce.v44i1.4533