La collaboration école-famille immigrante :

représentations d’administrateurs en milieu scolaire primaire socioéconomiquement défavorisé

  • Kristel Tardif-Grenier Université du Québec en Outaouais
  • Isabelle Archambault Université de Montréal
  • Vicky Lafantaisie Université du Québec en Outaouais (UQO)
  • Marie-Odile Magnan Université de Montréal
  • Roula Baradhy Université du Québec en Outaouais

Abstract

Immigrant students are numerous in Canadian schools. This qualitative study is based on interviews made with eleven administrators from five elementary schools located in low-income areas of Montreal and whose clientele is mainly immigrant. The objective of this study is to explore administrators’ representations of school-immigrant family collaboration in low-income elementary schools. We conducted a thematic analysis and results shows that according to these administrators, some factors reinforce school-immigrant family partnership (example: good knowledge of the resources and living conditions of families, adapting practices to parents’ culture or focused on unifying themes), while other factors hinder the school-immigrant family partnership (example: family violence, some parenting practices, low cultural capital and difficult living conditions).

Author Biographies

Kristel Tardif-Grenier, Université du Québec en Outaouais

Professeure

Département de Psychoéducation et Psychologie

Isabelle Archambault, Université de Montréal

Professeure agrégée

École de Psychoéducation

Vicky Lafantaisie, Université du Québec en Outaouais (UQO)

Professeure

Département de Psychoéducation et de Psychologie

Marie-Odile Magnan, Université de Montréal

Professeure

Faculté des sciences de l'éducation - Département d'administration et fondements de l'éducation

Roula Baradhy, Université du Québec en Outaouais

Étudiante à la maîtrise en Psychoéducation

Département de Psychoéducation et de Psychologie 

Published
2018-12-15
How to Cite
Tardif-Grenier, K., Archambault, I., Lafantaisie, V., Magnan, M.-O., & Baradhy, R. (2018). La collaboration école-famille immigrante :: représentations d’administrateurs en milieu scolaire primaire socioéconomiquement défavorisé. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 41(4), 954-990. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3333