Towards a Praxeology of Teaching

  • Wolff-Michael Roth
  • Daniel Lawless
  • Kenneth Tobin

Abstract

Both preservice and seasoned teachers experience a considerable gap between theory and prescriptions for teaching and their day-to-day practice. We concep- tualize this gap in terms of the difference between descriptions of practice and practice itself. Descriptions cannot include the tacit understanding against which specific acts of teaching become meaningful; thus, they are inherently out of syn- chrony with practice. We illustrate how Bourdieu’s notion of habitus (a set of dispositions) accounts for appropriate actions in situations where there is no “time out” for deliberation and how coteaching can support preservice teachers’ development of this habitus.

Les étudiants-maîtres comme les enseignants chevronnés ressentent l’écart considérable entre la théorie et les règles de l’enseignement et leur pratique quotidienne. Les auteurs conceptualisent cet écart en termes de différence entre les descriptions de la pratique et la pratique elle-même. Les descriptions ne peuvent inclure la compréhension tacite par rapport à laquelle des activités pré- cises d’enseignement prennent un sens; aussi ces descriptions en elles-mêmes ne concordent pas avec la pratique. Les auteurs illustrent comment la notion d’habitus de Bourdieu (un ensemble de dispositions) explique la pertinence des actions effectuées dans des situations où il n’y a pas de temps pour délibérer et comment le coenseignement peut favoriser de développement de cet habitus chez les stagiaires. 

Published
2000-03-02
How to Cite
Roth, W.-M., Lawless, D., & Tobin, K. (2000). Towards a Praxeology of Teaching. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 25(1), 1–15. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2769
Section
Articles