Toward a New Perspective on Problem Solving

  • Wolff-Michael Roth
  • Michelle McGinn

Abstract

Educating students to become successful problem solvers has been a goal of education at least since Dewey. However, the kinds of problems students do in school to practice their problem-solving competence have little to do with the problems they will need to solve in everyday settings. We briefly critique traditional conceptions of problem solving, propose a different framework for theorizing problem solving, describe how innovative curriculum design was informed by this new conception, present a case study of problem solving in one of these curricula, and summarize research findings from our classrooms that support the new conception of problem solving.

L’un des buts de l’enseignement a été, du moins depuis Dewey, de montrer aux élèves à résoudre des problèmes. Toutefois, les problèmes que doivent résoudre les élèves à l’école ne ressemblent guère à ceux qu’ils devront régler dans leur vie quotidienne. Les auteurs présentent d’abord une brève critique des conceptions traditionnelles de la réso- lution de problèmes, puis proposent une conception nouvelle. Ils décrivent comment cette nouvelle conception les a guidés dans l’élaboration de programmes scolaires en sciences; ils présentent d’ailleurs une étude de cas afin de donner un exemple des compétences développées par les élèves dans ces programmes. Ils terminent leur article par une brève présentation des principaux résultats de plusieurs recherches ethnographiques sur l’apprentissage de la résolution de problèmes à l’école. 

Published
1997-03-02
How to Cite
Roth, W.-M., & McGinn, M. (1997). Toward a New Perspective on Problem Solving. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 22(1), 18–32. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2741
Section
Articles

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