FROM STORYBOOKS TO GAMES, COMICS, BANDS, AND CHAPTER BOOKS: A YOUNG BOY’S APPROPRIATION OF LITERACY PRACTICES

Authors

  • Kimberly Lenters

Abstract

This case study addresses a middle class familyʹs role in their sonʹs literacy development through an investigation of the socio‐cultural practices that support his literacy acquisition. Rogoffʹs socio‐cultural framework, which proposes three planes of analysis for observation of human development, is used for the analysis. The literacy practices of Max (age 8) are the central focus. The analysis explores how community, interpersonal, and personal literacy activities connect to form holistic literacy practices for him. Insights into the nature of peer interactions around literacy, gender considerations in family literacy, and boysʹ out‐of‐school literacy practices emerge from this analysis.

Key words: socio‐cultural perspectives on literacy; multiliteracies; family literacy; gender and literacy

L’étude de cas présentée ici porte sur le rôle de parents de classe moyenne dans le développement de la littératie de leur fils. Le cadre socioculturel de Rogoff, qui propose trois axes d’analyse pour l’observation du développement de l’être humain, est utilisé dans l’analyse des pratiques socioculturelles qui favorisent la littératie. L’article porte essentiellement sur les pratiques de littératie de Max (8 ans). L’auteur analyse le lien entre diverses activités communautaires, interpersonnelles et personnelles en matière de littératie et l’apparition subséquente de pratiques de littératie holistiques chez Max. L’analyse fournit des points de repère sur la littératie et les interactions entre des pairs, les différences entre les sexes et la littératie familiale ainsi que les pratiques de littératie chez les garçons en dehors du milieu scolaire.

Mots clés : perspectives socioculturelles sur la littératie, multilittératies, littératie familiale, littératie et sexes 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2007-03-02

How to Cite

Lenters, K. (2007). FROM STORYBOOKS TO GAMES, COMICS, BANDS, AND CHAPTER BOOKS: A YOUNG BOY’S APPROPRIATION OF LITERACY PRACTICES. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 30(1), 113‐136. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2947

Issue

Section

Articles