THE ADVENT OF A PUBLIC PLURIFORMITY MODEL: FAITH‐BASED SCHOOL CHOICE IN ALBERTA
Résumé
Four typical arrangements for relating faith to schooling were developed in Canada during the nineteenth century. All resulted from compromises between the assimilating traditions of Christian Constantinianism and Enlightenment liberalism. These arrangements only reluctantly accommodate the religious diversity within society. Although scholars classify Alberta’s system as non‐sectarian public schooling with minority denominational districts, evidence suggests the advent of a new pragmatic pluriform public school system. This new system contains many types of school authorities and structures; all but one permit some form of faith‐based schooling. A broad spectrum of faiths is expressed within these school authorities.
Key words: school choice, religion, pluralism, public policy, social cohesion
La relation entre la confession religieuse et l’éducation a donné lieu à quatre types d’aménagements au Canada au cours du XIXe siècle. Ils étaient tous le résultat de compromis entre les traditions assimilatrices du constantinisme et du libéralisme du siècle des Lumières. Ces aménagements répugnaient à accorder une place à la diversité religieuse au sein de la société. Bien que les chercheurs qualifient le système d’éducation publique de l’Alberta comme non sectaire avec des districts pour certaines minorités confessionnelles, les faits observés semblent indiquer l’émergence d’un nouveau système d’école publique pragmatique et pluriel. Ce dernier regroupe de nombreux types d’administrations et de structures scolaires ; tous sauf un permettent une forme ou l’autre d’éducation confessionnelle. Un vaste éventail de confessions religieuses sont exprimées au sein de ces administrations scolaires.
Mots clés : choix d’école, religion, pluralisme, politiques publiques, cohésion sociale.
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