Popular Media, Education, and Resistance
Abstract
Although the mainstream media and education systems are key institutions that perpetuate various social inequalities, spaces exist—both within and beyond these institutions—where adults and youth resist dominant, damaging representations and improvise new images. In this article, we address why educational researchers and educators should attend closely to popular media and democratizing media production. We analyze and illustrate strategies for engaging with and critiquing corporate news media and creating counter‐narratives. We explore media education as a key process for engaging people in dialogue and action as well as present examples of how popular culture texts can be excavated as rich pedagogical resources.
Key words: media literacy, cultural studies, participatory democracy, popular culture, news, youth, schooling, public sphere, media education, educational policy
Bien que les médias et systèmes d’éducation traditionnels soient des institutions clés qui perpétuent divers types d’inégalités sociales, il existe des espaces – à l’intérieur comme à l’extérieur de ces institutions – où les adultes et les jeunes opposent une résistance aux représentations dominantes préjudiciables et improvisent de nouvelles images. Dans cet article, les auteures expliquent pourquoi les chercheurs en éducation et les enseignants devraient porter une attention spéciale aux médias populaires et à la démocratisation de la production dans le domaine des médias. Elles analysent et illustrent des stratégies favorisant l’implication dans les médias d’information, la critique de ces médias et la création de discours variés apportant un contrepoids au discours dominant. Les auteures explorent l’initiation aux médias comme un outil‐clé pour inciter les gens au dialogue et à l’action et montrent, à partir d’exemples, comment le dépouillement de textes tirés de la culture populaire peut constituer une méthode pédagogique fructueuse.
Mots clés : initiation aux médias, études culturelles, démocratie participative, culture populaire, informations relatives à l’éducation, jeunes, éducation, sphère publique
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Canadian Journal of Education follows Creative Commons Licencing CC BY-NC-ND.