VALUING CIVICS: POLITICAL COMMITMENT AND THE NEW CITIZENSHIP EDUCATION IN AUSTRALIA
Abstract
The character of civics education is dependent on the worldview in which it is embedded. Thus, citizenship education that is not explicitly committed to a vision of democratic citizenship will be shaped by the dominant ideology of our times: neo‐ liberalism. After contrasting neo‐liberal and radical democratic perspectives on civics education, we examine Australia’s new civics initiative as an example of how citizenship education becomes embroiled in the broader didactic politics of neo‐ liberalism, thus undermining the democratic values of civics education. We conclude with a call for civics education that is politically committed to the values of radical democracy.
Key words: democracy, new civics, neo‐liberalism, Discovering Democracy
La nature de l’éducation à la citoyenneté dépend de la vision du monde dans laquelle elle s’insère. L’éducation à la citoyenneté non explicitement vouée à une vision de la citoyenneté démocratique sera donc façonnée par l’idéologie dominante de notre époque : le néolibéralisme. Après avoir comparé les points de vue opposés du néolibéralisme et de la démocratie radicale sur l’éducation à la citoyenneté, les auteurs présentent une nouvelle initiative australienne qui illustre comment l’éducation à la citoyenneté se trouve prise dans l’engrenage de la vaste politique didactique du néolibéralisme et porte ainsi atteinte aux valeurs démocratiques de l’éducation à la citoyenneté. Ils concluent en prônant une éducation à la citoyenneté qui adhère aux valeurs de la démocratie radicale.
Mots clés: démocratie, nouvelle éducation à la citoyenneté, néolibéralisme, Discovering Democracy
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Canadian Journal of Education follows Creative Commons Licencing CC BY-NC-ND.