TRANSFORMING NARRATIVE ENCOUNTERS

Authors

  • Anne Orr
  • Margaret Olson

Abstract

In this article, two teacher educators examine two curriculum moments they have experienced, one with children and the other with pre‐service teachers. They find possibilities for shifts in their understandings and insights into their own identity making and that of students. Drawing upon Connelly and Clandinin’s (1992) notion of teachers as curriculum makers, they consider how students shape curriculum alongside teachers in classrooms. Students’ and teachers’ actions and words shape not only events of the classroom but also ways that they compose and recompose their lives in school. In this way, curriculum making and identity making become intertwined.

Key words: narrative inquiry, curriculum, teacher education, teacher knowledge, student learning, identity

Dans cet article, deux professeurs de pédagogie analysent deux expériences qu’elles ont vécues, l’une avec des enfants et l’autre avec des étudiants en formation à l’enseignement. Elles trouvent des avenues pouvant favoriser l’évolution de la perception de leur propre identité et de celle des étudiants. S’inspirant d’une notion de Connelly et de Clandinin (1992) voulant que les enseignants soient des bâtisseurs de curriculum, elles voient comment des élèves façonnent le curriculum en même temps que les enseignants. Les actions et les propos des élèves et des enseignants modèlent non seulement les événements qui ont lieu en classe, mais aussi les façons qu’ils composent et recomposent leur vie à l’école. De ce point de vue, l’évolution du curriculum et l’évolution de l’identité sont étroitement liées.

Mots clés: recherche narrative, curriculum, formation à l’enseignement, connaissances de l’enseignant, apprentissage des élèves, identité 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2007-09-02

How to Cite

Orr, A., & Olson, M. (2007). TRANSFORMING NARRATIVE ENCOUNTERS. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 30(3), 819‐838. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2976

Issue

Section

Articles