FIRST GRADERS’ PREFERENCES FOR NARRATIVE AND/OR INFORMATION BOOKS AND PERCEPTIONS OF OTHER BOYS’ AND GIRLS’ BOOK PREFERENCES

Authors

  • Marilyn Chapman
  • Margot Filipenko
  • Marianne McTavish
  • Jon Shapiro

Abstract

In this article, we report on grade‐one children’s preferences for narrative and/or information books, and their perceptions of what boys and girls like to read. Data include responses on two book preference tasks by 40 children in four schools. Children chose books and explained the reasons for their choices. One task was a closed, force‐choice task, the other, an open‐ended task. Boys and girls had similar interests, either preferring stories or liking information books and stories to the same degree. Yet boys and girls perceived that boys prefer information texts and girls prefer narratives. The children’s perceptions reflect gendered stereotypes.

Key words: literacy, reading, motivation, genre, gender

Dans cet article, les auteurs signalent que les élèves de 1re année préfèrent les livres qui racontent des histoires ou donnent de l’information et présentent ce que, selon de ces élèves, les garçons et les filles aiment lire. Les données comprennent les réponses de 40 enfants dans quatre écoles à deux questionnaires, l’un à réponses libres et l’autre à choix multiples, sur les préférences en matière de livres. Les enfants ont choisi des livres et donné les raisons de leur choix. Les garçons et les filles avaient des intérêts similaires, préférant soit les histoires, soit les livres d’information et les histoires au même degré. Et pourtant, les garçons comme les filles avaient l’impression que les garçons aimaient mieux les livres d’information et les filles, les histoires. Les perceptions des enfants reflètent les stéréotypes marqués par le sexe.

Mots clés : littératie, lecture, motivation, genre 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2007-06-02

How to Cite

Chapman, M., Filipenko, M., McTavish, M., & Shapiro, J. (2007). FIRST GRADERS’ PREFERENCES FOR NARRATIVE AND/OR INFORMATION BOOKS AND PERCEPTIONS OF OTHER BOYS’ AND GIRLS’ BOOK PREFERENCES. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 30(2), 531‐553. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2964

Issue

Section

Articles