“WHAT WERE YOU THINKING?”: THE USE OF METACOGNITIVE STRATEGY DURING ENGAGEMENT WITH READING NARRATIVE AND INFORMATIONAL GENRES

Authors

  • Marianne McTavish

Abstract

This qualitative case study illustrates and compares the metacognitive strategies that a grade‐3 female student used while reading narrative and informational texts. Data were collected from interviews, observations, and videotaping of the participantʹs narrative and informational text oral reading sessions and examined using thematic analysis. Findings showed that she used markedly different metacognitive strategies for each genre, resulting in comprehension difficulties while reading the inform‐ ational text. This article suggests that for students to meet the challenges of inform‐ ational texts, they must be taught specific metacognitive strategies while working with explicit text patterns.

Key words: metacognition, comprehension, text, stimulated recall, self‐regulation

Cette étude de cas qualitative illustre et compare les stratégies métacognitives utilisées par une élève de 3e année en lisant des textes narratifs et informatifs. Les données, provenant d’entrevues, d’observations et de vidéos des séances de lecture à haute voix de ces textes par la participante, ont fait l’objet d’une analyse thématique. Les résultats indiquent que l’écolière avait recours à des stratégies métacognitives nettement différentes pour chaque genre de textes, ce qui entraînait des difficultés de compréhension pour les textes informatifs. Il semble donc que, pour que les élèves soient en mesure de saisir les textes informatifs, il faut leur enseigner des stratégies métacognitives particulières tout en tenant compte de la structure explicite du texte.

Mots clés : enseignement de la lecture, métacognition, compréhension, texte, rappel stimulé, autocontrôle. 

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Published

2008-06-02

How to Cite

McTavish, M. (2008). “WHAT WERE YOU THINKING?”: THE USE OF METACOGNITIVE STRATEGY DURING ENGAGEMENT WITH READING NARRATIVE AND INFORMATIONAL GENRES. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 31(2), 405‐430. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3008

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Articles