Les stages : un parcours professionnel accompagné

Authors

  • Colette Gervais Queen's University
  • Pauline Desrosiers

Abstract

La recherche porte sur l’accompagnement des stagiaires dans les programmes de formation à l’enseignement implantés dans les années 1990 au Québec. Elle vise à identifier et à caractériser les formateurs accompagnant les stagiaires, à décrire leurs contributions et à illustrer le partenariat dans le quotidien de leur action. L’information a été recueillie par la consultation de documents publics et de personnes-ressources pour 23 programmes. Les résultats révèlent des modalités d’accompagnement qui semblent peu tenir compte du nouveau contexte des stages et de la responsabilité du milieu scolaire en matière d’insertion professionnelle.1

The study looks at support for practicum students in the teacher education programs established in Quebec in the 1990s. It aims to identify and characterize the mentor teachers supporting the practicum students, describe their contributions, and illustrate the partnership in their everyday actions. The information was gathered by consulting public records and resource people for 23 programs. The results show support procedures that do not seem to correspond well to the new context of the practicum nor to the school community’s responsibility for helping to integrate new teachers into the profession. 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2001-09-02

How to Cite

Gervais, C., & Desrosiers, P. (2001). Les stages : un parcours professionnel accompagné. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 26(3), 263–282. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2805

Issue

Section

Articles