Les stages : un parcours professionnel accompagné
Abstract
La recherche porte sur l’accompagnement des stagiaires dans les programmes de formation à l’enseignement implantés dans les années 1990 au Québec. Elle vise à identifier et à caractériser les formateurs accompagnant les stagiaires, à décrire leurs contributions et à illustrer le partenariat dans le quotidien de leur action. L’information a été recueillie par la consultation de documents publics et de personnes-ressources pour 23 programmes. Les résultats révèlent des modalités d’accompagnement qui semblent peu tenir compte du nouveau contexte des stages et de la responsabilité du milieu scolaire en matière d’insertion professionnelle.1
The study looks at support for practicum students in the teacher education programs established in Quebec in the 1990s. It aims to identify and characterize the mentor teachers supporting the practicum students, describe their contributions, and illustrate the partnership in their everyday actions. The information was gathered by consulting public records and resource people for 23 programs. The results show support procedures that do not seem to correspond well to the new context of the practicum nor to the school community’s responsibility for helping to integrate new teachers into the profession.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Canadian Journal of Education follows Creative Commons Licencing CC BY-NC-ND.