Le stage d’enseignement. Représentations des principaux acteurs
Abstract
Cette étude explore les représentations des divers acteurs d’un stage d’enseignement, telles qu’elles sont révélées par l’utilisation d’un instrument de type Q. Sort. Certaines repré- sentations communes à plus d’un groupe d’acteurs ont été identifiées, d’autres paraissent plus spécifiques à l’un ou l’autre groupe ou même à des individus. L’explicitation et la confrontation des représentations du stage par les partenaires peuvent fournir des pistes sur les contributions des divers formateurs aux expériences de stage et aider à préciser un cadre théorique orientant les expériences de formation par les stages.
This study examines students’, cooperating teachers,’ and university supervisors’ per- ceptions of student teaching, as revealed by a Q. Sort instrument. Certain perceptions were common to more than one group; others seemed more specific to a particular group or particular individuals. Explanation and comparison of the three groups’ perceptions of student teaching may provide further avenues for research into these different educators’ contributions to student teaching and may help to define a theoretical framework giving direction to student teaching experiences.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Canadian Journal of Education follows Creative Commons Licencing CC BY-NC-ND.