Utiliser le tutorat par les pairs pour favoriser l’apprentissage de la lecture en milieu défavorisé. Une pré-expérimentation avec examen des caractéristiques des non-répondants

Authors

  • Marie-Christine Potvin Université du Québec à Montréal
  • Eric Dion Université du Québec à Montréal
  • Monique Brodeur Université du Québec à Montréal
  • Corina Borri-Anadon Université du Québec à Montréal

Abstract

This pilot study examines the effectiveness of peer-mediated reading instruction in first grade classrooms. One class was assigned to the control condition, and three others to the intervention condition. Students who participated in the peer-mediated activities seem to have learned to pronounce letter sounds and to read words more quickly in comparison with their control counterparts, and also demonstrated better comprehension. Students who did not make progress were inattentive and had difficulties developing a good relationship with their teacher.

Keywords: Pilot study, reading, peer-tutoring, non-responder.

Author Biographies

Marie-Christine Potvin, Université du Québec à Montréal

Candidat au doctorat

Département de Psychologie

Eric Dion, Université du Québec à Montréal

Professeur régulier

Département d'Éducation et formation spécialisées

Monique Brodeur, Université du Québec à Montréal

Doyenne

Faculté des sciences de l'éducation

Corina Borri-Anadon, Université du Québec à Montréal

Candidate au doctorat

Département d'Éducation et formation spécialisées

Published

2012-07-22

How to Cite

Potvin, M.-C., Dion, E., Brodeur, M., & Borri-Anadon, C. (2012). Utiliser le tutorat par les pairs pour favoriser l’apprentissage de la lecture en milieu défavorisé. Une pré-expérimentation avec examen des caractéristiques des non-répondants. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 35(2), 285–302. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/1121

Issue

Section

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