EDUCATIONAL PRIOROTIES AND CAPACITY: A RURAL PERSPECTIVE
Abstract
This study examined the congruence between the priorities of the Manitoba govern‐ ment’s Kindergarten to Senior 4 (K‐S4) Education Agenda for Student Success and prior‐ ities of stakeholders in a rural Manitoba school division, and the division’s capacity to achieve them. Capacity included three components for success: Legitimization of Al‐ ternatives, Diverse Networks, and Resource Mobilization. The findings suggest that the theoretical conceptualizations of how rural areas develop and/or thrive have yet to be refined. Many of the findings coincide with Howley’s (1997) ideas that school reform efforts tend to essentialize schooling across contexts, for reasons that do not always reflect local purposes, interests, and/or capacities.
Key words: rural education, school policy, school improvement
Cette étude porte sur la congruence entre les priorités du Programme d’action en éducation favorisant la réussite chez les élèves de la maternelle au secondaire 4 (M‐S4) du gouvernement du Manitoba et les priorités identifiées par des groupes d’intéressés au sein d’une division scolaire rurale de la province et la capacité de cette division de les réaliser. Cette capacité comprenait trois volets : la légitimation des autres options possibles, les réseaux diversifiés et la mobilisation des ressources. Les résultats semblent indiquer que les conceptualisations théoriques du mode de déve‐ loppement des régions rurales ont besoin d’être raffinées. Bon nombre des conclu‐ sions coïncident avec les idées de Howley (1997) selon lesquelles les efforts de réforme scolaire ont tendance à essentialiser l’éducation pour des raisons qui ne reflètent pas toujours les objectifs, les capacités et/ou les intérêts locaux.
Mots clés : éducation en milieu rural, politiques scolaires, amélioration de l’école
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