Reflective, Humanistic, Effective Teacher Education: Do Principles Supported in the Deans’ Accord Make a Difference in Program Outcomes?

Authors

  • Glenn Rideout
  • Robert Koot

Abstract

This study examines two Canadian teacher education programs in relation to reflec‐ tion‐based principles identified in the Association of Canadian Deans of Education’s Accord on Initial Teacher Education. In one program, data analysis indicated a strong link between the practice and beliefs of pre‐service teachers: they became more hu‐ manistic and their practices were more authentic. In the other program, the relation‐ ship between practice and beliefs was weak; practice tended to become more imita‐ tive of custodial mentor teachers, more accurately described as inauthentic. The study concludes that when reflection‐enhancing practices are prominent, teacher education programs more likely generate humanistic and authentic effective out‐ comes consistent with reflection‐based Accord principles.

Key Words: beliefs about education, authentic practice, pupil control ideologies, educational effectiveness paradigms, reflective practice.

Dans cet article, les auteurs analysent deux programmes de formation à l’enseignement canadiens en lien avec les principes – axés sur la réflexion – mis de l’avant dans l’Accord sur la formation initiale à l’enseignement de l’Association canadien‐ ne des doyens et des doyennes d’éducation. Pour l’un des programmes, l’analyse des données indique un lien étroit entre la pratique et les croyances des futurs ensei‐ gnants, leur approche devenant plus humaniste et leurs pratiques étant plus authen‐ tiques. Pour l’autre programme, la relation entre la pratique et les croyances était ténue ; leur pratique avait tendance à imiter davantage les mentors et pourrait être décrite comme inauthentique. Les auteurs en concluent que lorsque des pratiques favorisant la réflexion jouent un rôle important, les programmes de formation à l’enseignement sont plus susceptibles de donner des résultats humanistes et authenti‐ ques et ce, dans la logique des principes de l’Accord axés sur la réflexion.

Mots clés : croyances au sujet de l’éducation, pratique authentique, idéologies quant au contrôle des élèves, paradigme en matière d’efficacité pédagogique, pratique ré‐ flexive. 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2010-12-03

How to Cite

Rideout, G., & Koot, R. (2010). Reflective, Humanistic, Effective Teacher Education: Do Principles Supported in the Deans’ Accord Make a Difference in Program Outcomes?. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 32(4), 927‐956. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3066

Issue

Section

Articles