SLIPPERY AS FISH... BUT ALREADY CAUGHT? SECONDARY STUDENTS’ ENGAGEMENT WITH SCHOOL RULES

Authors

  • Rebecca Raby
  • Julie Domitrek

Abstract

Drawing on nine focus groups with secondary students in southern Ontario, we investigated secondary students’ perceptions of, and experiences with, school codes of conduct and their application. While generally supporting the ‘big’ rules such as no weapons, students engaged more critically with minor ones. We drew on Foucault’s governmentality studies to discuss students’ successful compliance. We evaluated students’ contestation of the rules, rule‐breaking as potential resistance, and rule breaking as a manifestation of students’ desire. Although students challenge school rules, they are “already caught” within the dominant language that frames the rules and their top‐down application, with little sense of themselves as potent political actors.

Key words: discipline, citizenship, resistance, secondary education

D’après neuf groupes de disccusion d’étudiants au niveau secondaire du sud de l’Ontario, nous avons enquêté leurs points de vue et leurs expériences au sujet des règlements de leurs écoles et leurs méthodes d’application. Généralement, les étudiants sont en faveur des ‘grands’ règlements, tel que armes interdites, mais ils sont plus critiques envers les moins importants. D’après les études de gouvernementalité de Foucault, nous discutons comment les étudiants réussissent à se conformer. Nous avons évalué la contestation des règlements par les étudiants, l’évasion des règlements comme résistance potentielle, et l’évasion des règlements comme manifestation des désirs des étudiants. Même si les étudiants résistent les règlements, ils sont “déjà pris” à l’intérieur d’un language dominant qui encadre les règlements et leur application par les haut‐placés. Ainsi, ils ont l’impression d’être impuissants comme acteurs politiques.

Mots clés: discipline, citoyenneté, resistance, education secondaire 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2007-09-02

How to Cite

Raby, R., & Domitrek, J. (2007). SLIPPERY AS FISH. BUT ALREADY CAUGHT? SECONDARY STUDENTS’ ENGAGEMENT WITH SCHOOL RULES. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 30(3), 931‐958. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2981

Issue

Section

Articles