SEVERITY OF ACADEMIC ACHIEVEMENT AND SOCIAL SKILLS DEFICITS

Authors

  • Elana Bloom
  • Anastasia Karagiannakis
  • Jessica Toste
  • Nancy Heath
  • Effie Konstantinopoulos

Abstract

This study explored the differences in the rated social skills of elementary‐aged students at‐ risk for emotional/behavioural disorders (E/BD) based on severity of academic difficulties. Teachers nominated students at‐risk for E/BD who were classified into four groups of academic difficulty based on the Wide Range Achievement Test‐3. Students, parents, and teachers completed the Social Skills Rating System. Teachers’ ratings indicated that academic strengths did not significantly affect perceptions of students’ social competence; all children were rated with notable social skills deficits. Consistent with previous positive research, self‐ratings were uniformly positive across groups. Parents’ ratings indicated highest social competence for children with most severe academic deficits.

Key words: emotional disorders, behavioural disorders, academic performance, elementary school, social competence;,self‐perceptions, parent perceptions, teacher perceptions

Cette étude a exploré les différences chez des élèves du primaire présentant des risques de troubles affectifs et du comportement dans l’évaluation de leurs habiletés sociales , par rapport à la gravité de leurs difficultés académiques. Les enseignants ont désigné ces élèves à risque, qui ont été répartis en quatre groupes en fonction de leurs difficultés académiques évaluées en utilisant le Wide Range Achievement Test‐3. Les élèves, les parents et les enseignants ont rempli le questionnaire sur les aptitudes sociales (Social Skills Rating System). Les évaluations des enseignants révèlent que les aptitudes scolaires n’ont pas une incidence importante sur les perceptions des aptitudes sociales des élèves ; tous les enfants ont été évalués comme ayant d’importants déficits quant aux aptitudes sociales. Conformément à des recherches antérieures, les auto‐évaluations sont uniformément positives dans tous les groupes. Les évaluations des parents font état d’aptitudes sociales plus fortes chez les enfants ayant les déficits scolaires les plus graves.

Mots clés : troubles affectifs et du comportement, rendement scolaire, école primaire, aptitude sociale, autoperceptions, perceptions des parents et des enseignants 

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Published

2007-09-02

How to Cite

Bloom, E., Karagiannakis, A., Toste, J., Heath, N., & Konstantinopoulos, E. (2007). SEVERITY OF ACADEMIC ACHIEVEMENT AND SOCIAL SKILLS DEFICITS. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 30(3), 911‐930. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2980

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