THE IMPORTANCE OF HOME ENVIRONMENT AND PARENTAL ENCOURAGEMENT IN THE ACADEMIC ACHIEVEMENT OF AFRICAN‐ CANADIAN YOUTH

Authors

  • Henry Codjoe

Abstract

This article focuses on the educational experiences of African‐Canadian youth. Traditionally, researchers have tended to emphasize the poor academic performance of Black students, or issues and problems related to their academic failure, or to stereotype them as loud, lazy, criminal, athletic, deprived, dangerous, and deviant. In contrast, this article looks at Black students in Alberta who have achieved academic success in spite of considerable adversity. The data presented here show that factors such as the home environment and parental encouragement contribute to academic success.

Key words: Black students, school success, family status, Alberta education

Cet article porte sur les expériences scolaires de jeunes Africano‐Canadiens. D’habitude, les chercheurs ont tendance à souligner le piètre rendement scolaire des élèves noirs ou les problèmes reliés à leur échec scolaire ou encore à les présenter de façon stéréotypée comme des personnes bruyantes, paresseuses, portées à commettre des crimes, athlétiques, démunies, dangereuses ou ayant un comportement déviant. Cet article décrit plutôt des élèves noirs albertains qui réussissent bien leurs études en dépit de conditions très difficiles. Les données présentées indiquent que les facteurs comme le milieu familial et les encouragements des parents contribuent au succès scolaire.

Mots clés : élèves noirs, succès scolaire, milieu familial, éducation en Alberta 

Downloads

Published

2007-03-02

How to Cite

Codjoe, H. (2007). THE IMPORTANCE OF HOME ENVIRONMENT AND PARENTAL ENCOURAGEMENT IN THE ACADEMIC ACHIEVEMENT OF AFRICAN‐ CANADIAN YOUTH. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 30(1), 137‐156. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2948

Issue

Section

Articles