FOSTERING A PROVINCIAL IDENTITY: TWO ERAS IN ALBERTA SCHOOLING

Authors

  • Amy von Heyking

Abstract

In this article, I analyse how schools in Alberta have defined the province’s identity and its role in Confederation. During two eras, the 1930s and the 1980s, social studies curriculum and teaching resources contained assertions of provincial uniqueness. In the late 1930s, the progressive curriculum implemented in Alberta’s schools represented the first time a strong provincial consciousness was evident. The resurgence of Western regionalism was reflected in reforms introduced in 1981. I note that schools have played a critical role in shaping a provincial, as well as national, identity.

Key words: citizenship, curriculum history, history, regionalism

Dans cet article, l’auteure analyse comment les écoles albertaines ont défini l’identité de la province et son rôle au sein de la Confédération. A deux époques, durant les années 1930 et les années 1980, les programmes de sciences humaines et les ressources pédagogiques complémentaires affirmaient le caractère unique de la province. En fait, on trouve dans le programme d’études novateur implanté à la fin des années 30 dans les écoles de l’Alberta le premier témoignage de l’affirmation d’une forte conscience provinciale. La résurgence du régionalisme de l’Ouest s’est reflétée dans des réformes annoncées en 1981. L’auteure note que les écoles jouent un rôle crucial dans la formation d’une identité à la fois provinciale et nationale.

Mots clés : citoyenneté, histoire des programmes scolaires, histoire, régionalisme 

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Published

2006-12-02

How to Cite

von Heyking, A. (2006). FOSTERING A PROVINCIAL IDENTITY: TWO ERAS IN ALBERTA SCHOOLING. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 29(4), 1127‐1156. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2935

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