SCHOOL LEADERSHIP AND STUDENT ACHIEVEMENT: THE MEDIATING EFFECTS OF TEACHER BELIEFS

Authors

  • John Ross
  • Peter Gray

Abstract

Principals are held accountable for student achievement although most studies find that they have no direct effect on it. In this study we tested a model hypothesizing that principals contribute to student achievement indirectly through teacher commitment and beliefs about their collective capacity. Path analysis of data from 205 elementary schools supported this hypothesis. Schools with higher levels of transformational leadership had higher collective teacher efficacy, greater teacher commitment to school mission, school community, and school‐community partnerships, and higher student achievement. Increasing the transformational leadership practices in schools makes a small but practically important contribution to overall student achievement.

Key words: teacher efficacy, transformational leadership, path analysis, grade 3 and 6

Les directions d’écoles sont imputables au regard du rendement scolaire sur lequel elles n’ont aucun effet direct d’après la plupart des études. Les auteurs ont testé un modèle selon lequel la direction d’école contribuerait indirectement au rendement scolaire à travers l’implication des enseignants et leurs façons de percevoir leur capacité collective. L’analyse acheminatoire (path analysis) de données issues de 205 écoles primaires vient étayer cette hypothèse. Les écoles présentant un niveau plus élevé de leadership transformationnel se distinguaient par une plus grande efficacité du corps enseignant, une implication plus grande des enseignants vis‐à‐vis de la mission de l’école, de l’équipe‐école, des partenariats école‐communauté et un meilleur rendement scolaire. L’amélioration d’un écart‐type des méthodes propres au leadership transformationnel dans les écoles augmenterait le rendement scolaire en lecture, en écriture et en mathématiques en 3e et en 6e années de 0,22 d’un écart type.

Mots clés : efficacité des enseignants, leadership transformationnel, analyse acheminatoire, 3e et 6e années 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2006-09-02

How to Cite

Ross, J., & Gray, P. (2006). SCHOOL LEADERSHIP AND STUDENT ACHIEVEMENT: THE MEDIATING EFFECTS OF TEACHER BELIEFS. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 29(3), 798‐822. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2921

Issue

Section

Articles