“ACTING OUT” IN THE PUBLIC SPHERE: COMMUNITY THEATRE AND CITIZENSHIP EDUCATION
Abstract
Drawing on historical and contemporary scholarship on citizenship education, I have outlined how such education both excludes those outside the normative construction of the Canadian citizen and fails to prepare students for participation in the public sphere. I argue that contemporary citizenship education is in danger of creating individualistic consumers, as opposed to citizens who participate in public life. Invoking Habermasian and Arendtian insights about the ethical requirements for a democratic public sphere, I have illustrated the potential for such participation through the example of Headline Theatre’s production of the play “Practicing Democracy.”
Key words: participatory democracy, social exclusion, public consultation, Habermas, Arendt
S’appuyant sur des recherches antérieures et plus actuelles menées dans le domaine de l’éducation à la citoyenneté, l’auteure explique comment une telle éducation exclut les personnes en dehors de la création normative du citoyen canadien et ne réussit pas à préparer les élèves à participer à la vie citoyenne. Elle fait valoir que l’éducation à la citoyenneté actuelle risque de produire des consommateurs individualistes plutôt que des citoyens impliqués. Invoquant les enseignements de Habermas et d’Arendt au sujet des exigences éthiques de la démocratie, elle illustre le potentiel de la participation citoyenne à travers l’exemple de la pièce «Practicing Democracy» présentée par le Headlines Theatre.
Mots clés: démocratie participative, exclusion sociale, consultation publique, Habermas, Arendt.
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