DEMOCRATIC SOCIAL COHESION (ASSIMILATION)? REPRESENTATIONS OF SOCIAL CONFLICT IN CANADIAN PUBLIC SCHOOL CURRICULUM

Authors

  • Kathy Bickmore

Abstract

This article examines the representation of conflict, diversity, peace, and justice issues in selected mandated curriculum guidelines, grades 1‐10, for three Canadian provinces. These curricula, grounded in prevailing assumptions, reflect political will and influence resource availability for teaching. Prominent among them is a neutral discourse invoking Canadian ideals of multiculturalism that emphasizes harmony, marginalizes conflict and critical viewpoints, and presents injustices as past or virtually resolved. Because relatively little attention is given to actual instances of social conflict, violence, or marginalization, these curricula limit students’ opportunities to practice with constructive democratic conflict and peacebuilding.

Key words: citizenship education, conflict resolution, social studies, English language arts, health education

Cet article analyse la représentation du conflit, de la diversité, de la paix et des questions de justice dans des programmes‐cadres s’adressant aux élèves de la 1ère à la 10e année dans trois provinces canadiennes. Ces programmes, qui reposent sur des théories implicites courantes, reflètent une volonté politique et orientent les ressources disponibles pour l’enseignement. L’un des principaux postulats est un discours neutre qui invoque les idéaux canadiens du multiculturalisme. Privilégiant l’harmonie, ce discours marginalise les conflits et les points de vue critiques et présente les injustices comme des réalités du passé ou comme étant en voie de règlement. Comme les conflits sociaux, la violence et la marginalisation se voient accorder très peu d’attention dans ces programmes, les élèves ont peu l’occasion de se confronter à des conflits démocratiques constructifs et à la consolidation de la paix.

Mots clés : éducation à la citoyenneté, résolution de conflits, sciences humaines, anglais langue maternelle, éducation à la santé. 

Downloads

Published

2006-06-02

How to Cite

Bickmore, K. (2006). DEMOCRATIC SOCIAL COHESION (ASSIMILATION)? REPRESENTATIONS OF SOCIAL CONFLICT IN CANADIAN PUBLIC SCHOOL CURRICULUM. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 29(2), 359‐386. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2902

Issue

Section

Articles