Discours sur l’école en crise en France : Entre médiatisation et résistance

Authors

  • Nassira Hedjerassi Queen's University
  • Alexia Stumpf

Abstract

Cet article interroge les discours sur la crise de l’école en France à partir d’une analyse d’articles issus du quotidien français Le Monde, puis d’un examen des discours médiatisés sur l’école par des chercheurs et penseurs de l’école, et les défenseurs de l’école républicaine, et enfin la présentation critique du débat sur l’école organisé en 2003‐2004. Cette recherche visait à examiner la part de construction médiatique et politique qui entre dans cette expression, aussi souvent convoquée que peu définie. Il s’agissait donc de mesurer l’effet de contamination de cette thématique de crise de l’école dans l’opinion et les discours communs.

Mots‐clés : crise de l’école, France, médiatisation

This article deals with discourses about “crisis” in France based on analysis of articles written in the French daily newspaper Le Monde, and from an investigation of speeches given publicity in the media about the school system by researchers and thinkers, and by the defenders of the republican school. Finally, we will discuss the critical presentation of a public debate on schools organized during the 2003/2004 schoolyear in France. This research aimed at examining the construction process of the concept ʺschool crisisʺ by the media and politicians, a concept that is often mentioned and less defined. It sought to measure the effect of the contamination of the issue of school crisis on public opinion and in common.

Key words: school crisis, France, media 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2006-03-02

How to Cite

Hedjerassi, N., & Stumpf, A. (2006). Discours sur l’école en crise en France : Entre médiatisation et résistance. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 29(1), 91‐108. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2890

Issue

Section

Articles