The Practicum: More than Practice

Authors

  • Renate Schulz

Abstract

In this article I have addressed the need for change from the traditional, technical skills model of the practicum in teacher-education programs, to a practicum that has a broader educative focus. Following a description of the implementation of a practicum experience with an emphasis on inquiry, I consider data from a three-year study designed to examine teacher candidates experiences. I report on the educative elements of the practicum, outline issues that arose for those involved in the restructured practicum, and address challenges for teacher education.

Keywords: practicum, teacher candidates, inquiry, program change

Dans cet article, lauteure traite de la nécessité dabandonner, dans la formation à lenseignement, le modèle traditionnel du stage axé sur les compétences techniques pour adopter plutôt celui dun stage privilégiant davantage une conception densemble de lintervention éducative. Après une description de la mise en oeuvre dun stage mettant laccent sur la recherche, lauteure analyse des données tirées dune étude menée sur trois ans et portant sur les expériences des candidats à lenseignement. Elle fait état des volets éducatifs du stage, présente les problèmes auxquels ont été confrontées les personnes impliquées dans la restructuration du stage et se penche sur les défis inhérents à la formation à lenseignement.

Mots clés: réforme des stages, candidats à lenseignement, enseignement axé sur la recherche, programme de formation à lenseignement, pratique réflexive, professionnalisation de lenseignement 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2005-06-02

How to Cite

Schulz, R. (2005). The Practicum: More than Practice. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 28(1 & 2), 147-–167. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2851

Issue

Section

Articles