Learning Through the Arts: Lessons of Engagement

Authors

  • Katharine Smithrim
  • Rena Upitis

Abstract

In this article, we describe the effects on student achievement and attitudes of a Canadian school-wide, arts education approach, Learning Through the Arts (LTTA). Our sample included over 6000 students and their parents, teachers, and principals. We gathered data, both at the outset and after three years of involvement in LTTA on student achievement, student attitudes towards arts and schooling, and out-of-school activities. We found no baseline differences in achievement nor in socioeconomic status in the LTTA and control schools. At the end of three years, the grade-6 LTTA students scored significantly higher on tests of computation than students in control schools. We conclude the article with suggestions for extending this longitudinal research.

Keywords: arts-based learning, arts-based schooling, engagement, arts and achievement

Dans cet article, les auteures décrivent les effets sur le rendement scolaire et les attitudes des élèves du programme Apprendre par les arts (APLA) implanté dans un réseau scolaire. Léchantillon regroupait plus de 6000 élèves, les parents, les enseignants et les directeurs des écoles canadiennes participantes. Les auteurs ont colligé, au début dimplantation du programme APLA et après une période de trois ans dapplication, des données sur le rendement des élèves, leurs attitudes envers les arts et lécole et les activités extrascolaires. Il ny avait aucune différence de base quant au rendement ou au statut socioéconomique entre les écoles ayant recours au programme APLA et les écoles témoins. Au terme de létude de trois ans, les élèves qui ont appris avec le programme APLA ont obtenu en mathématiques des notes nettement supérieures à celles des élèves des écoles témoins.

Mots clés: enseignement et apprentissage par les arts, participation, arts et rendement des élèves. 

Downloads

Published

2005-06-02

How to Cite

Smithrim, K., & Upitis, R. (2005). Learning Through the Arts: Lessons of Engagement. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 28(1 & 2), 109––127. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2849

Issue

Section

Articles