Amazing Grace and Powerful Medicine: A Case Study of an Elementary Teacher and the Arts
Abstract
This case study traces the development of one teacher as she participated in Teachers As Artist, a four-year professional development program for teachers. I have used transformation theory, an articulation of the complex processes involved in life-altering adult learning, to examine her development from early dispirited participation in the arts program to her new stance as ardent advocate for the arts in education. This case study illustrates how institutional, curricular, pedagogical, and personal issues combine to influence the course of teacher change in relationship to the arts. The lasting effects of this teacher’s learning on her students, her school, and her own personal and professional life attest to the transformative potential of experiences with the arts.
Keywords: professional development, arts education, transformation theory, longitudinal case study
Cette étude de cas décrit l’évolution d’une enseignante qui a participé durant quatre ans à un programme de perfectionnement professionnel intitulé Teachers As Artist. L’enseignante dont il est question est l’auteure de cet article. Elle utilise la théorie de la transformation, qui cerne les processus complexes en jeu chez un adulte lors de l’apprentissage d’un savoir qui change sa vie, en vue de décrire son évolution, depuis sa participation dénuée d’enthousiasme au début jusqu’à l’émergence de sa conviction de l’importance des arts dans l’éducation. Cette étude de cas illustre comment des questions relatives à l’établissement, au programme, à la pédagogie et à la personne se combinent et influencent l’évolution de l’enseignant dans son rapport à l’art. Les effets durables de l’apprentissage de cette enseignante sur ses élèves, sur son école ainsi que sur sa vie personnelle et professionnelle témoignent du potentiel de transformation qu’offrent des expériences avec l’art.
Mots clés : perfectionnnement professionel, éducation artistique, théorie de la transformation, étude de cas longitudinale
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Canadian Journal of Education follows Creative Commons Licencing CC BY-NC-ND.