ust Clowning Around: Classroom Perspectives on Children’s Humour

Authors

  • Jody Hobday-Kusch
  • Janet McVittie

Abstract

Using a post-structural, interpretive perspective, we studied children’s humour in a grade-1 and -2 classroom. In this article, we report our observations of two boys who took on the role of “class clown.” The boys used humour to negotiate power, which we defined as participation in discourse, taking on the role of class clowns and playing these roles, based on the context of their actions and responses of their peers and teachers. They were also defined by their roles because their teachers and peers came to expect certain actions from them. These two boys contributed to classroom discursive practices and also limited the classroom discourse.

Keywords: primary education, discourse community, humour, class clown, post- structuralism

En utilisant une perspective interprétative post-structurelle, nous avons étudié le sens de l’humour des enfants dans une classe de 1ère et de 2e année au primaire. Dans le présent article, nous rapportons nos observations de deux garçons qui ont adopté le rôle de clown en classe. Les garçons utilisent leur sens de l’humour comme pouvoir de négociation, que nous définissons comme « participation au discours », en adoptant le rôle de clown de la classe et en jouant ces rôles, basé sur le contexte de leurs actions et de leurs réactions à leurs pairs et enseignants. Ils sont aussi définis d’après leurs rôles parce que leurs enseignants et leurs pairs en sont venu à attendre d’eux certaines actions. Ces deux garçons contribuent aux pratiques discursives en classe tout en limitant le discours dans la classe.

Mots clés : primaire, communauté de discours, sens de l’humour, clown de la classe, post-structuralisme 

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Published

2002-09-02

How to Cite

Hobday-Kusch, J., & McVittie, J. (2002). ust Clowning Around: Classroom Perspectives on Children’s Humour. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 27(2 & 3), 195–210. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2829

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