Gender Issues in the Implementation and Evaluation of a Violence-Prevention Curriculum

Authors

  • Michael Bergsgaard Queen's University

Abstract

After two years of a three-year evaluation of a violence-prevention program implemented in two elementary schools, it appears that the program may produce a decline in conflict- events and offer students, as well as teachers, options for conflict resolution. But the prescribed resolution skills and strategies may be most effective in decreasing forms of conflict most common among male students; the more covert, less physical behaviour typical of conflict involving female students may be more difficult for observers to detect and less likely to be targeted for resolution through program strategies. Consequently, male students may appear responsible for an inordinate number of conflicts, whereas female peers may be engaging in conflicts that observers neither detect nor mediate.

D’après l’évaluation, au bout de la deuxième année, d’un programme de trois ans visant à prévenir la violence dans deux écoles primaires, il semble que ce programme peut réduire le nombre de situations conflictuelles et offrir aux élèves ainsi qu’aux enseignants des options en matière de résolution de conflits. Toutefois, les compétences et stratégies prônées réussissent peut-être mieux à diminuer les types de conflits les plus courants chez les élèves de sexe masculin; les comportements plus secrets, moins physiques, qui sont typiques des conflits mettant en jeu des filles, peuvent être plus difficiles à déceler et donc moins susceptibles de faire l’objet de stratégies de résolution. Les élèves de sexe masculin peuvent ainsi sembler responsables d’un nombre excessif de conflits alors que leurs pairs de sexe féminin sont peut-être engagées dans des conflits que les observateurs ne voient pas et ne cherchent pas à régler. 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

1997-03-02

How to Cite

Bergsgaard, M. (1997). Gender Issues in the Implementation and Evaluation of a Violence-Prevention Curriculum. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 22(1), 33–45. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2743

Issue

Section

Articles