Educational Responses to Poverty

Authors

  • Benjamin Levin Queen's University

Abstract

Poverty is an important negative influence on educational attainment in Canada and a key barrier to educational improvement. Although this is widely recognized by educators, schools have not invested significant resources in dealing with poverty effectively. Schools cannot by themselves solve problems of poverty, nor should they be held respon- sible for them. At the same time, a considerable body of research indicates that schools can contribute in important ways to alleviating poverty’s effects. Important strategies for doing so include improved instruction, more preschool education, and stronger links with families and communities. Change in these areas is feasible, though not easy.

La pauvreté exerce une influence neegative importante sur la réussite scolaire au Canada et constitue une barrière de taille pour l’amélioration de l’éducation. Bien que son impact soit largement reconnu par les enseignants, les écoles n’investissement pas beaucoup de ressources pour faire face à la pauvreté avec efficacité. Les écoles ne sont pas en mesure de régler toutes seules les problèmes de la pauvreté, et ne devraient pas être tenues responsable de ces problèmes. Parallèlement, de nombreux travaux de recherche indiquent que les écoles peuvent contribuer de façon importante à atténuer les effets de la pauvreté. Au nombre des stratégies clés en ce sens figurent l’amélioration de la scolarité, une plus grande diffusion de l’éducation préscolaire et l’établissement de liens plus solides avec les familles et les communautés. Des changements dans ces domaines sont possible, même s’ils ne sont faciles à effectuer. 

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Published

1995-06-02

How to Cite

Levin, B. (1995). Educational Responses to Poverty. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 20(2), 211–224. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2713

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