Gender Studies and Teacher Education: A Proposal

Authors

  • Allen Pearson Queen's University
  • Patricia Rooke

Abstract

Although gender studies have become a central concern in Canadian universities through women’s studies programs or programs in feminist theory, they have not influenced courses and programs in faculties of education to the extent they should. We propose the “mainstreaming” of gender studies and argue that courses and programs should be reconceived and reconstructed to incorporate the findings and approaches developed in feminist and women’s studies. We talk of “gender studies” because, unlike “women’s studies,” we are not advocating a separatist strategy and do not propose a particular theoretical framework, as may be suggested by “feminist” theory. We justify mainstream- ing gender studies in teacher education programs because they can contribute to the general education of teacher candidates and can help develop the attitudes, knowledge, and skills central to the practice of teaching.

Bien que les études axées sur la notion de sexe soient devenues une préoccupation ma- jeure dans les universités canadiennes par le biais des programmes d’études sur les femmes ou sur les théories féministes, ces études n’ont pas influencé les cours et les programmes dans les facultés des sciences de l’éducation autant qu’elles auraient dû. Les auteurs proposent l’intégration des études sur le sexe et soutiennent que les cours et les programmes devraient être repensés et restructurés afin d’incorporer les conclusions et les approches issues des études féministes et sur les femmes. Les auteurs parlent d’“études sur le sexe” parce que, contrairement à ce qui en est pour les “études sur les femmes,” ils ne prônent pas une stratégie séparatiste et ne proposent pas un cadre théorique parti- culier, comme le suggère peut-être la théorie “féministe.” Ils justifient l’intégration des études sur le sexe dans les programmes de formation des maîtres en affirmant qu’elles peuvent contribuer à la formation générale des étudiants-maîtres et aider au développe- ment d’attitudes, de connaissances et de compétences essentielles à la pratique de l’ensei- gnement. 

Downloads

Published

1993-12-22

How to Cite

Pearson, A., & Rooke, P. (1993). Gender Studies and Teacher Education: A Proposal. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 18(4), 414–428. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2670

Issue

Section

Articles