The National Gallery of Canada’s Theme Rooms: Exploring the Educational Exhibition

Authors

  • Anne Newlands

Abstract

In addition to their functions of collecting, preserving, studying, and exhibiting, museums have an educational role. In 1983, A Building Programme for the New National Gallery of Canada proposed the development of designated didactic areas within the new building as places of learning to complement the visitor’s experience of viewing art. This article discusses the concept of a didactic space and traces the development of four such areas in the Gallery’s Canadian collec- tion. Examining constraints and objectives, it details the planning process, the approaches selected, and the content of the four different spaces. Each of the areas, called Theme Rooms, stands physically and conceptually distinct from the others. An evaluation plan designed to inform the improvement and design of future Rooms is described, leading back to the fundamental question of how best to enhance the visitor’s chosen aesthetic experience.

En plus de collectionner, de conserver, d’étudier et d’exposer des oeuvres, les musées ont un rôle éducatif. En 1983, il a été proposé dans un document intitulé A Building Programme for the New National Gallery of Canada que des aires à vocation didactique soient prévues dans le nouveau bâtiment afin de servir de complément aux salles d’exposition. L’auteure de cet article discute du concept d’aire didactique et décrit comment ont été aménagées quatre aires de ce genre au Musée des beaux-arts du Canada. Analysant les contraintes et les objectifs, elle explique le processus de planification, les approches retenues et le contenu des quatre aires. Désignées sous le nom de ‘‘salles thématiques,’’ elles sont toutes, du double point de vue de l’aménagement et de la conception, distinctes les unes des autres. Présentant en outre un plan d’évaluation élaboré en vue d’améliorer la conception des prochaines salles thématiques du Musée, l’auteure nous ramène à la question fondamentale des moyens à prendre pour bonifier l’expérience esthétique choisie par le visiteur. 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

1991-09-22

How to Cite

Newlands, A. (1991). The National Gallery of Canada’s Theme Rooms: Exploring the Educational Exhibition. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 16(3), 361–370. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2615

Issue

Section

Articles