‘Closing the Gap’ at the Peril of Widening the Void: Implications of the Ontario Ministry of Education’s Policy for Aboriginal Education
Abstract
There is a crisis relevant to the publicly funded education of Aboriginal students in Ontar‐ io. This article, which presents the details of the crisis, analyzes recent policy statements released by the Ontario Ministry of Education designed to address that crisis. By defining the nature of this critical juncture, presenting how these policies may be “widening the void” rather than “closing the gap,” and offering opportunities to respond by improving the capabilities of teachers to enact those policies in their classrooms, the authors appeal to school boards, faculty associations, as well as Deans of Education, to act decisively to sup‐ port Aboriginal self‐determination.
Key words: Aboriginal student achievement, Aboriginal languages and student identity, teacher education
Une crise sévit en ce moment au sujet de l’enseignement autochtone en Ontario financée à même les deniers publics. Dans cet article, les auteurs décrivent les détails de la crise et analysent des énoncés de politique récents du ministère de l’Éducation de l’Ontario visant à dénouer la crise. Tout en se penchant sur la nature même de ce problème épineux, en expli‐ quant comment ces politiques risquent de « creuser le vide » au lieu de « combler l’écart » et en offrant des possibilités de réponse par l’amélioration des capacités des enseignants de mettre ces politiques en application dans leurs classes, les auteurs font appel aux commis‐ sions scolaires, aux associations universitaires et aux doyens d’éducation afin qu’ils sou‐ tiennent activement l’autodétermination des autochtones.
Mots clés : réussite des élèves autochtones, langues autochtones et identité des élèves, for‐ mation à l’enseignement.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Canadian Journal of Education follows Creative Commons Licencing CC BY-NC-ND.