Motivation to Study Core French: Comparing Recent Immigrants and Canadian‐Born Secondary School Students

Authors

  • Callie Mady

Abstract

As the number of Allophone students attending public schools in Canada continues to increase (Statistics Canada, 2008), it is clear that a need exists in English‐dominant areas to purposefully address the integration of these students into core French. I report the findings of a mixed‐method study that was conducted to assess and com‐ pare the motivation and investment of secondary Allophone and English‐speaking Canadian‐born students to study core French. Both the quantitative and the qualita‐ tive results show that Allophone students are more motivated to study French than their English‐speaking Canadian‐born peers.

Key words: multilingual language motivation, second language motivation, applied linguistics

À mesure que le nombre d’élèves allophones dans les écoles publiques du Canada s’accroît (Statistique Canada, 2008), il est clair qu’il faut, dans les régions où l’anglais domine, s’occuper nommément de l’intégration de ces élèves dans les cours de fran‐ çais de base. L’auteure présente les conclusions d’une recherche menée à l’aide de plusieurs méthodologies en vue d’évaluer et de comparer la motivation et l’implication d’élèves du secondaire, soit allophones, soit anglophones et nés au Ca‐ nada, vis‐à‐vis des cours de français de base. Les résultats tant quantitatifs que quali‐ tatifs montrent que les élèves allophones sont plus motivés à étudier le français que leurs pairs anglophones nés au Canada.

Mots clés : motivation et apprentissage d’une langue seconde, linguistique appliquée 

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Published

2010-09-03

How to Cite

Mady, C. (2010). Motivation to Study Core French: Comparing Recent Immigrants and Canadian‐Born Secondary School Students. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 33(3), 564 ‐ 587. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3087

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